Chirtoaca promite cetatenie romana moldovenilor
Dorin Chirtoaca, primarul Chisinaului vine la Bucuresti exact peste o saptamana. Organizeaza si o intalnire cu moldovenii care locuiesc in capitala Romaniei. Intalnirea va avea loc la Facultatea de Drept, in sala Aula Magna a Universitatii din Bucuresti cu sediul in Bulevardul M. Kogalniceanu 36-46, vineri, 20 martie, ora 18.00. Sa ma duc, sa nu ma duc, sa ma duc, sa nu ma duc? Normal ca voi merge. Nu as avea motive sa ratez intalnirea. Chiar sunt curios. Bine, stiu aproximativ ce o sa ni se comunice: in principal sa-l votam, dar totusi merg.
Chirtoaca nu este un tip prost. Dimpotriva. A dat-o un pic in bara la finalul dezbaterii cu Rosca, dar mare lucru… In timp ce multe partide promit salarii mari, ceea ce e o prostie cand ne tremura fundul gandindu-ne la criza, Chirtoaca promite altceva, cu mai multa priza la public: cetatenie romana. O mutare extrem de inteligenta. Chirtoaca zice: “Toata lumea vrea sa faciliteze obtinerea vizelor in Romania/Europa, eu vreau sa le desfiintez cu totul. Cum? Prin acordarea de cetatenie romana moldovenilor”. Nu-i asa ca-i misto?
Ce moldovean care se gandeste s-o tuleasca in Italia, dar o zguduie inca prin Chisinau, nu ar vrea cetatenie romaneasca pe degeaba si repede? Heheheee! Sa vezi cum pun botul oamenii. Chiar si cei de sustin comunistii o sa zica: “Mi se rupe de comunisti, vreau cetatenie sa plec din tara asta unde am un salariu de nimic. Vreau sa-mi fac un rost in viata”. Nu-i asa ca incep sa curga voturile? Bravo Chirtoaca, ai incalecat o vaca din care poti sa mulgi multe voturi. Daca te mai si tii de cuvant, sa vezi cum ajungi presedinte. Si fiti atenti, asta numai cu un singur punct: obtinerea cetateniei romane.
Imi place campania asta electorala. Niste unii promit salarii de 300, 500, 700 de euro, altii, de exemplu desteptii de la PPCD, se bat cu pumnul in piept ca vor face o “magistrala” (adica autostrada?) de-a lungul Prutului (ce idiotenie cretin-oligofrena!), in schimb Dorin Chirtoaca bate moneda pe redobandirea cetateniei Romane. Nu-l condamn pe Chirtoaca, doamne fereste, doar ca mi se pare amuzanta campania electorala si promisiunile ce ni se fac.
PS: Ce intrebari ati vrea sa-i puneti lui Chirtoaca. Despre ce sa-l intreb? Bagati comentarii la acest post.





March 13th, 2009 at 10:20
Pune-i intrebarea asta: “De ce eu, Vitalie Cojocari, sunt asa de prost?”
March 13th, 2009 at 11:01
Salut,
as vrea sa-l intrebi pe Dorin Chirtoaca cum va realiza facilitarea redobindirii cetateniei romane, daca aceasta intrebare se hotaraste nici de Romania, ci de Comisia Europeana?
Multumesc.
March 13th, 2009 at 14:01
Quote : « Ia sa vezi cum pun botul oamenii »…O expresie care mi-a adus aminte de 2001, cand comunistii au ajuns la putere prin promisiuni tip « carnat la 3 lei, si paine la 16 banuti ».
Stimate Vitalie,
Sunteti un domn cu facultate (jurnalism), implicit prin definitie stati bine la capitolul argumente si logica.
Cum in 2001 am analizat promisiunile de « carnatul la 3 lei, si paine la 16 bani », propun sa analizati promisiunea de cetatenie romana sub un …alt aspect.
Cetatenia presupune un raport obligatii/drepturi/privilegii a unui cetatean in raport cu statul (si viceversa). Insusi faptul existentei cetateanului creaza obligatii fata de cetatean (respectiv drepturi din partea cetateanului). Exista o multitudine de relatii de asa tip, insa aici voi cerceta doar una – pensiile.
Tot cetateanul roman are drept la o pensie de la stat (daca n-a muncit – minima). Pensia este estimata periodic de un actuariu (ia in calcul durata medie de serviciu activ restant, durata medie viata, salariile medii la moment si cele estimate la momentul pensionarii, costuri aferente etc etc). Apoi estimarile sunt incluse in buget unde statul face transfer catre fondul de pensii, astfel creand provizioane (altfel spus rezerve) pentru cheltuieli in viitor.
Sa presupunem dl Chirtoaca l-a convins pe dl Basescu sa dea liber la cetatenie. Si sa presupunem ca si-au manifestat dorinta de-a avea cetatenia romana 100 000 de locuitori ai Basarabiei (cifra nu reflecta realitatea, a fost luata pentru a simplifica calculele). Si la fel sa presupunem ca varsta medie a aplicantilor e de 33-36 ani respectiv avand 25-30 ani de serviciu activ restant. Durata medie de viata dupa pensionare fiind de 12 ani.Iarasi, bazandu-ne pe estimarile actuariilor in 25-30 de ani pensia minima in Romania va fi de 300 euro (desi s-a promis substantial mai mult). Romania este tara care aspira (si efectiv este atasata) la zona euro. Deci ca rata de discount luam rata obligatiunilor un euro cu scadenta la 30 ani, tip A1 (Coface) – adica risc minimal (acum situandu-se la approx. 3.73% ) – nu te joci cu pensiile oamenilor.
Toate astea pentru a calcula ca …astea 100 000 de cetateni romani cu resedinta in RM vor genera cheltuieli anuale suplimentare bugetului Romaniei de (doar pentru crearea de provizioane pentru pensii !!!) va fi de 1075 euro ..din banii contribuabililor romani. Adica 107 500 000 euro cheltuieli suplimentare. Daca sunt 300 000 de solicitanti de cetatenie romana, multiplicati cifra cu 3. Daca reevaluarea actuariala determina (au tendinta) ca pensiile vor fi 400 euro - iarasi multiplicati.
In fine, in afara de pensii, se ajusteaza (in crestere) bugetul cheltuielilor administrative de stat per 1000 de locuitori, drepturi aferente la servicii sociale si de sanatate, educatie etc. etc. Cifra cel putin se dubleaza !!!
Deci astea 100 000 de basarabeni vor genera cheltuieli suplimentare de 200 000 000 euro anual….fara a avea o contributie previzibila/esentiala…
Si astea sunt factori DOAR cantitativi – la Bucuresti sunt constienti ca o mare parte din astea 100 000 vor doar pasaport romanesc, si nu simt sub nicio forma romaneste.
Acum, chiar credeti ca de ochii frumosi a primarului de Chisinau, la Bucuresti vor crea o gaura bugetara de 200 000 000 de euro anual?
P.S. Mai sunt si alte promisiuni, tip independenta energetica. Daca va intereseaza putem face un succint calcul de fezabilitate…
P.P.S. Cred ca aveti suficiente date pentru a pune intrebari Primarului de Chisinau
March 13th, 2009 at 14:44
Frate intreabal ce facem cu monumentele sovietice? si daca e real ca Moldova sa faca o confederatie cu Romania? si cere si niste argumente
nu doar vorbe
March 13th, 2009 at 15:34
Cetatenia romana tine numai si numai de statul roman, legislatia R. Moldova permite dubla cetatenie, ce poate faca Parlamentul R. Moldova mai mult de atat, sa impuna Romania sa le dea la toti cetatenii Moldoveni cetatenie romana???
Mai credibil a fost Tudor Pantaru cand a promis cetatenie romana pt toti moldovenii, si dupa ce a ajuns in Camera Deputatilor(chiar daca a luat numai 10% din voturi) a si uitat cu ce scop a ajuns acolo.
PD-L -ul chiar daca nu are deputat din partea colegiului 2 are in acest momennt pregatit un proiect de lege care va facilita cu mult obtinerea cetateniei romane pentru toti cetatenii romani din afara granitelor. Care e atributia lui Chirtoaca aici? va spun eu- nici una!!! Mai degraba un truc electoral care are drept tinta pe cei care “vor s-o tuleasca in Italia”
Tot un truc e si venirea sa aici! Vrea sa ne asculte problemele noastre, a celor de aici???:))) cu siguranta ca daca am ajuns aici nu mai contam pe unu ca el care ne-a facut destul “bine” la primarie. Va multumesc domnule Chirtoaca ca veniti la Bucuresti sa-mi acordati cetatenie, dar pot sa ma descurc si fara Dvs.
Proiectul politic PL sau care sunt rezultatele lui Chirtoaca in Chisinau - http://stefanmiron.wordpress.com/2009/03/13/proiectul-politic-pl-sau-care-sunt-rezultatele-lui-chirtoaca-in-chisinau/
March 13th, 2009 at 16:17
Nu vad niciun motiv sa ratez intilnirea cu primarul Chisinaului, care a fost ales de 60% din populatie. Macar pentru acest fapt merita sa vii sa auzi ce are de spus.
In rest, ceea ce scrii se aseamana foarte mult cu comentariile celor ‘evadati’ din Moldova. Foarte putina analiza obiectiva si foarte multa ironie la tot ce se intimpla in Moldova, de parca voi nu tot de acolo veniti.
Ce sa-l intrebi? Intreaba-l ce poate face PL pentru a asigura pastrarea numarului populatiei Moldovei, ca cetateni romani sau moldoveni, nu conteaza.
March 13th, 2009 at 16:54
Cetatenia romana tine numai si numai de statul roman, legislatia R. Moldova permite dubla cetatenie, ce poate faca Parlamentul R. Moldova mai mult de atat, sa impuna Romania sa le dea la toti cetatenii Moldoveni cetatenie romana???
Mai credibil a fost Tudor Pantaru cand a promis cetatenie romana pt toti moldovenii, si dupa ce a ajuns in Camera Deputatilor(chiar daca a luat numai 10% din voturi) a si uitat cu ce scop a ajuns acolo.
PD-L -ul chiar daca nu are deputat din partea colegiului 2 are in acest momennt pregatit un proiect de lege care va facilita cu mult obtinerea cetateniei romane pentru toti cetatenii romani din afara granitelor. Care e atributia lui Chirtoaca aici? va spun eu- nici una!!! Mai degraba un truc electoral care are drept tinta pe cei care “vor s-o tuleasca in Italia”
Tot un truc e si venirea sa aici! Vrea sa ne asculte problemele noastre, a celor de aici???:))) cu siguranta ca daca am ajuns aici nu mai contam pe unu ca el care ne-a facut destul “bine” la primarie. Va multumesc domnule Chirtoaca ca veniti la Bucuresti sa-mi acordati cetatenie, dar pot sa ma descurc si fara Dvs.
Proiectul politic PL sau care sunt rezultatele lui Chirtoaca in Chisinau - http://stefanmiron.wordpress.com/2009/03/13/proiectul-politic-pl-sau-care-sunt-rezultatele-lui-chirtoaca-in-chisinau/
March 13th, 2009 at 18:53
Nu o sa-l voteze nimeni pe Chirtoaca al vostru din acest motiv , moldovenii in marea lor majoritate fac alergie cand aud de romani.De altfel nici nu merita vreunul cetatenia romana , decat daca se simte roman si dovedeste cu acte autentice ca provine din stramosi romani , ambii parinti fiind romani.
Am fost de curand la Chisinau pentru prima data ,a trebuit sa caut translator la Mall ca sa cumpar ceva , baiatul de la un magazin nu stia romaneste si totusi parca asta era limba oficiala. Moldovenii prefera rusii , le vorbesc limba cu placere si cand am ajuns acolo unii moldoveni s-au grabit sa ma chestioneze cu privire la ideile mele de unire cu Moldova.Din pacate , in Moldova sunt prea putini romani , restul se simt moldoveni superiori noua si ne urasc ,ne doresc cetatenia numai pentru a circula liber prin Europa.Pentru acest motiv eu le-as cere 10 vize , nu una.
Citesc unele bloguri din Moldova pentru ca unele sunt chiar bune.Citind pe aici ai putea sa crezi ca asa gandesc multi.Nu e deloc asa.
Vor castiga tot comunistii alegerile , politicientii se alg la tara si cu cei semianalfabeti.
March 13th, 2009 at 23:22
foarte argumentat, Calin. ai spus totul.
Vitalie, intreaba-l ceea ce n-a vrut sai raspunda lu’ Rosca
Claudiu, gresesti frate!
“Din pacate , in Moldova sunt prea putini romani , restul se simt moldoveni superiori noua si ne urasc ,ne doresc cetatenia numai pentru a circula liber prin Europa.Pentru acest motiv eu le-as cere 10 vize , nu una.” Cunosc f multi cetateni RM care se “simt moldoveni” dar care nu “va urasc”, care nu nu se simt “superiori” romanilor si care nu au nevoie de cetatenia Ro doar ca sa iasa in lume, dc au nevoie de ea in genere…
Nu stiu de unde vin ideile astea (banuiesc ca din lumea virtuala) dar sint foarte si foarte gresite si nu fac decit sa contribuie la perpetuarea unor mituri pe ambele maluri, mai ales in RM.
March 13th, 2009 at 23:47
Chirtoaca are dreptate, din pacate nu merge pe corectitudine, tot promiscuitati, merge tot pe statutul de independenta a Moldovei, nici macar nu a dezvoltat ceva legat de problemele esentiale ale romanilor, acolo.
Sa te lansezi cu promisiuni, dar sa nu promiti ca faci nimic intern e ca si cum nici nu te-ai gandi sa faci ceva, doar dorinta de a castiga, probabil l-ar afecta, oricum e un mare semn de intrebare daca nu e si altceva.
Chiar de se va schimba conducerea, din cate se vede nu v-a fi nimic nou.
Alta marie cu acordari de cetatenii, care si asa se acorda, ori asta nu e schimbare.
Sunt foarte curios ce va fi, dupa, extem de curios.
Daca acum e voronin ca motiv, dupa, nu are ce mai fi. Vom trai sa vedem si asta, perceptia si lucrurile se vor schimba radical in functie de cum vor decurge lucrurile.
March 14th, 2009 at 11:11
Xtall, sunt de acord cu tine. Cu precizarea ca Chirtoaca, ca politician a reusit sa gaseasca o modalitate inteligenta de a scoate voturi. Nu crezi?
Claudiu, da, vor castiga comunistii. Cat despre antiromanismul depistat de tine, probabil ca ai stat prea putin la Chisinau, lucrurile nu sunt doar albe si negre, mai exista si culoarea gri. Totusi, nu ai spus nimic nou. Da foarte multi au sentimente antiromanesti. Dar vezi, nu sunt toti.
Mihai Bologan, am mai fost acuzat de ceea ce zici tu. Si nu o data, si nu doar eu. Nu cred ca ai dreptate. Daca eram la Chisinau exact aceleasi cuvinte le scriam. Sau poate nu, ar fi existat o diferenta, eram prea implicat si nu aveam distanta suficienta pentru a fi nepartinitor. Asa, sunt aici, la Bucuresti, si am o libertate mai mare in a ma exprima. Ma intelegi?
Part, mars.
Calin, un comentariu extraordinar. Ai dreptate si m-am mai gandit la asta. De altfel, banii ar fi cea mai mica problema. Stii de ce? Pentru ca daca sute de mii de moldoveni vor avea cetatenie romaneasca, pai asta nu inseamna decat faptul ca Guvernul Roman ar trebui sa-si faca o reprezentanta la Chisinau si nu vorbesc aici doar de ambasada. Iar de aici pana la Unire este doar un pas.
Vil, merci.
Stefan, ceea ce demonstreaza ca politicienii sucks, il am in vedere si pe Pantaru si pe Chirtoaca.
March 14th, 2009 at 12:43
Uzantele diplomatice definesc ambasadorul ca reprezentant a GUVERNULUI tarii (vezi Conventia diplomatica de la Viena din 18 aprilie 1961). In relatiile a doua tari recunoscute international este cel mai inalt nivel reprezentativ pe teritoriul altei tari (mai sunt ministri plenipotentiari, insarcinati cu afaceri etc etc).
Din pacate relatiile Romania – RM nu sunt lineare. Sunt forte serioase care nu vor o influenta a Bucurestilor la Chisinau (si Moscova aici nu e prima voce), si care influenteza ele la randul sau pozitiile cat a Chisinaului, atat si a Bucurestilor. Asta deja fiind un subiect aparte de discutie.
Plus, cum am mai spus-o mai sus, faptul detinerii pasaportului romanesc nu schimba si mentalitatea, in multe cazuri doar profitoare si anti-romana (fapt constientizat si la Bucuresti).
Investirea lui Dorin ca primar de Chisinau mi-a provocat o mica speranta ( sunt mai practic de fire) ca se va produce o schimbare in bine in RM. In Occident chiar exista un domeniu de stiinta numit « change management », care defineste bine - actorii implicati, actiunile, contextul, fortele, dinamica etc. Lui Dorin atribuindu-se rolul activ de agent al schimbarii… Insa agentul trebuie flancat de echipa de schimbare (care la PL e inexistenta) si un sponsor al schimbarii (dl Ghimpu si-a arogat acest rol – fara comentarii). Ulterior actiunile (sau lipsa lor) sale la primarie m-au deceptionat …nu Dorin, ci echipa PL-ului care trebuia sa-i ofere feed-back si suportul necesar…Eh, daca nu-i de unde, apoi nu-i de unde. Respectiv mai toate promisiunile si « strategiile » expuse de Dorin si generate de echipa PL pot fi analizate cum s-a facut mai sus… No disrespect, insa mesajul PL-ului este adresat unui grup social similar celui a PCRM-ului… doar ca e situat pe alta parte a baricadelor…un fel de mirror group (carnat la 3 lei - cetatenie romana la toata lumea)….