Sunteti de acord ca opozitia sa voteze un presedinte comunist?(Poftiti la sondaj)
“Votul de aur” un subiect fierbinte pentru presa de la Chisinau. Ziarele, televiziunile, radiourile duduie: “va vota sau nu opozitia pentru presedintele comunist?”; “vom asistat sau nu la o noua tradare?”; “e bine sau nu ca opozitia sa voteze un presedinte comunist?”. Deocamdata este sigura o singura chestie, si anume ca Voronin nu este de acord sa se puna la masa de negocieri cu cei din opozitie ci va merge pe calea “coruperii anumitor membri”, iar acum pe buna dreptate intreb, oare nu cumva Calul Troian se afla deja in tabara lui Ghimpu, Filat si Urechean? E mare probabilitatea sa fie.
Intre timp deputatii cu cetatenie, ma refer la cei cu cetatenie romana, au facut primul pas spre tradare. Mai aproape-s dintii ca parintii, nu-i asa domnilor viitori deputati? Soarta si comunistii v-au pus in fata unei dileme: deputatia sau cetatenia romana. Iar dumneavoastra ati ales - ati renuntat la cetatenia romana. Sper din tot sufletul sa nu o mai puteti recupera, pentru ca exista atatia si atatia oameni care nu au obtinut-o, iar voi, nerecunoscatorilor, pentru un os mai gros v-ati lepadat de ea. Si apostolul Petru s-a lepadat de Iisus, si el era impins de o conjunctura complicata…
Constantin Cheianu, un cunoscut publicist, ziarist si fost profesor la facultatea unde am invatat un pic de jurnalistica si-a facut publica parerea despre aceasta problema in ziarul Timpul. Cititi aici de ce crede Cheianu ca opozitia trebuie sa voteze pentru comunisti. Principalul argument - opozitia ar pierde voturi daca s-ar relua alegerile. Probabil, cine stie? Sondaje nu s-au facut si ne hazardam in asemenea afirmatii. Chiar daca ar fi asa, partidele de opozitie ar demonstra inca o data ca mai scumpe le sunt locurile in Parlament decat lupta cu comunistii. La fel au facut si cu cetatenia romana, au schimbat-o pe un fotoliu in Legislativ.
Eu raman pe pozitie, nu sunt de acord cu Constantin Cheianu, nici cu Oleg Cristal, care inca de cateva saptamani spune ca opozitia trebuie sa voteze un presedinte comunist. Bine, pe Oleg il inteleg, a mai avut cateva derapaje de genul acesta, pe Cheianu, insa il suspectez de un piculet de frica. Mai rau decat atat nu poate fi, domnule Cheianu. Da, este greu sa fii in opozitie si sa-ti tii cuvantul dat, dar daca ai intrat in hora danseaza frate. In lipsa de timp vreau sa va spun ca voi incerca mai tarziu sa formulez cateva argumente de ce opozitia nu trebuie sa voteze un presedinte comunist! Pana atunci insa va poftesc sa dati cu click-ul pe sondajul din dreapta blogului. Stiu ca pe voi, cititorii de bloguri, ziare, site-uri nu va prea intreaba nimeni ce parere aveti. Acum aveti posibilitatea, dezbatem la comentarii acest subiect si votam in sondajul din blog.





April 24th, 2009 at 14:24
E de înţeles că opoziţia oricum nu va cîştiga un al doilea scrutin. Poate în visele mele. Aşadar cineva trebuie să voteze. Eu aş propune ca opoziţia să semneze un fel de pact prin care din fiecare partid un membru să voteze pentru comunişti(aşa încît să nu iasă pătat un singur partid). În rest, să-i fie ţărîna uşoară celui care votează de-amp*lea fiind cumpărat din timp, şi partidului din care face parte ,la fel.
April 24th, 2009 at 14:52
Eu am inteles ca nu au renuntat la cetatenia romana, dar au depus abia cereri prin care solicita renuntarea la ea, tragand nadejde ca nu vor fi nevoiti s-o piarda niciodata :). Gresec? Cine cunoaste mai bine subiectul?
April 24th, 2009 at 15:28
Cred ca ar fi cea mai mare prostie “ever” sa fie votat un presedinte comunist…poate un presedinte de compromis, o persoana care sa nu faka parte din nici un partid, dar asta e mult prea riscant (pentru opozitie) incat cred ca opozitia trebuie sa mearga la anticipate oricare ar fi propunerile parvenite din parte comunistilor.
Da, yntr-adevar imaginea partidelor de opozitie este nitzel cam shifonata, dar yn cazul unor alegeri repetate sunt sigur ca alegerile o sa fie monitorizate mult mai serios de catre comunitatea internationala si atunci se va vedea cyte procente au fost “furate” cu adevarat.
Yn ce priveste articolul lui Cheianu pot spune ca m-a dezamagit profund, mai ales faptul ca a fost aprobat spre publicare, ceea ce naste suspiciuni care sper din tot sufletul sa nu se adevereasca.
P.S. Lupta oricum a fost pierduta pe moment, iar aprobarea de catre opozitie a candidatului comunistilor va aduce avantaje doar celor din urma (plus de imagine indubitabil), de aceea este mai bine ca opozitia sa se impotriveasca pina la urma! Tactica obosirii adversarului cred ca este cea mai buna in aceasta situatie.
April 24th, 2009 at 16:19
Da, au depus cereri. Stii, mai mult conteaza gestul decat faptul in sine. Pentru ca s-ar putea ca unii nici sa nu renunte, ci doar asa, de ochii lumii. Adica asa cum le sta bine unor politicieni moldoveni si cu cetatenie romaneasca si cu fundul pe fotoliu parlamentaresc.
April 24th, 2009 at 17:10
Vitalie, te credeam ceva mai atent. Când am spus eu că opoziţia trebuie să voteze un “preşedinte comunist”? Vezi că toate părerile voastre se bazează pe visuri interpretate şi nu pe ceea ce vorbesc şi fac eu, respectiv, alţi oameni. Eu am spus că TREBUIE SĂ NEGOCIEZE, inclusiv candidatura preşedintelui ţării, dar acesta este doar unul din CÂTEVA PUNCTE. Încearcă să fii corect. Merci pentru înţelegere.
April 24th, 2009 at 17:15
apropo, eu scriam despre candidatura unei personalităţi notorii din societatea civilă, fără apartenenţă politică.
April 24th, 2009 at 17:33
Oleg, sa nu fim naivi. Despre ce negocieri vorbim din moment ce Voronin spune ca acestea se vor face la nivel individual, gen ii cumpar rand pe rand? Iar faza cu presedinte=persoana notorie, neafiliata politic este cea mai mare copilarie pe care o pot gandi jurnalistii basarabeni. Sa nu uitam ca am crezut patru ani ca Voronin va schimba numele partidului sau si va liberaliza televiziunea nationala. Nu s-a intamplat, la fel se va intampla si cu acest presedinte, poate fi oricat de notoriu, venit de la comunisti notorietatea lui nu costa nici cat o ceapa digerata.
Asa ca, orice presedinte “negociat cu comunistii” este un presedinte comunist.
April 24th, 2009 at 17:43
Vitalie, ia, tu, ca jurnalist pan-roman, spune care e solutia practica si nu cea fantezista? rupetiva un pic de fanteziile astea.
tu tragi niste concluzii trase de par enorm de tare. Nu vreau sa intru in detalii pentru ca sa nu te supar, dar nici nu vad rostul sa mai continui discutia. sanatate
April 24th, 2009 at 18:07
Aici ai dreptate, nu am formulat inca solutiile sau argumentele mele. Dar asta pentru ca nu am timp. Le expun mai tarziu. Am promis. Si nu este nicio fantezie la mijloc. E un alt mod de a face politica, un mod inteligent si cu bataie lunga, nu de azi pe maine cum propui tu.
Orice ai spune nu m-ai supara, au comentat unii si mai si… ai vazut tu sa ma supar?
April 24th, 2009 at 22:51
Vitalie,sunt de acord cu tine . Nici eu nu susțin ce spune ziaristul Constantin Cheianu. Nu sunt de acord ca opoziția,să voteze un președinte comunist dar din păcate cred că asta se va întâmpla.Probabil va fi unul care va trăda.
Vom trăi și vom vedea….cine.
April 24th, 2009 at 23:30
ar fi cea mai mare greseala politica in R.M. si cea mai mare tradare fata de populatia care nu a votat PCRM
April 25th, 2009 at 18:51
Cand se face un sondaj, in speta unul amator, pentru a diminua bias-ul e critica formularea intrebarii – omitand factorii descriptivi pe cat de posibil. De exemplu : Sunteti de acord ca opozitia sa voteze un presedinte comunist ? Eu zic nu - raspunsul fiind motivat politic. Or daca intrebarea este formulata neutru : Sunteti de acord ca opozitia sa voteze un candidat propus de partidul comunist ? - Eu as zice cu rezerve – da. Eu sper ca toata lumea percepe diferenta intre cele doua abordari.
Incerc sa-mi justific pozitia … alegoric. Imaginati-va o barca in mijlocul Oceanului Atlantic, in epicentrul unei furtuni. Cei aflati in barca s-au luat la bataie pentru accesul la carma (disfunctionala) – fiecare strigand ca el stie cum sa ajunga la uscat. Or niciunul habar nu are de navigatie. N-au nici harta, nici busola, nici sextant – nimic. Doar lumina stelei polare mai razbate uneori. Totodata, cativa pasageri cred ca daca agita barca, vlajganul care tine acum carma o va lasa, sau cade-n apa… S-ar putea sa aiba dreptate, si sa puna mana ei pe carma…Dar au toata sansa sa puna mana pe carma cand barca va fi cu fundul sus, si cu totii in apa…In mijlocul Oceanului Atlantic, in epicentrul unei furtuni…
April 26th, 2009 at 07:32
Am senzatia ca alegoria nu prea are priza pe plaiurile mioritice, deci ar mai fi ceva de adaugat/lamurit.
Azi am privit un interviu la jurnaltv cu un jurist constitutionalist (asa s-a autocalificat tipul) – Victor Popa. Din cate am inteles, dansul are valoare in lumea jurisprudentei moldovenesti. Eh, cu un aer super timid si cu o voce balbaita, tipul spune ca nu au fost prezentate probe/dovezi in sensul juridic al cuvantului care ar invalida alegerile (cei cu conspirologia, unde sunteti?). Observati va rog, cat de stangace tipul incearca sa-si justifice pozitia, si trepideaza doar de la gandul ca maine iese unul ca Ghimpu si-l declara Iuda, vandut comunistilor, pentru simplu fapt ca nu-i canta in surla.
Daca pornim de la premisa ca votul exprimat pe 5 aprilie e o expresie a electoratului basarabean (ca ne place ori ba) ca preferinta electorala, ce va face sa credeti ca alegerile repretate (de cate ori ?) vor schimba cardinal situatia? Sau iarasi va trebui tineri scosi in strada la proteste pana nu stabilim noi alegeri…si asa pana la infinit pana nu suntem pe deplin satisfacuti. Sa va spun dragii mei ca am vazut asa ceva in realitate – tara se numeste HAITI.
Revenim la lantul logic : presedintele nu este votat – alegeri repetate – rezultat similar (adica nu permite alegerea presedintelui de catre putere sau opozitie). Ce-am obtinut ? Nimic. Nici nu zero – ci o valoare negativa, cu efect de durata.