Nesimţirea Guvernului Filat
Pe asta chiar nu pot s-o înghit. Toată supărarea mea “proletară” a ieşit la suprafaţă, răbufnind cu forţa vulcanului. Nemulţumirea cruntă mi-a provocat-o nimeni altul decât minunatul nostru Guvern de la Chişinău. Acest Guvern democratic, liberal, pro european, etc. este de fapt hapsân, hulpav şi mare iubitor de câştiguri uşoare. Nenorociţii! Fac ce fac şi inventează noi modalităţi de a jupui încă o piele - zece nu sunt suficiente.
Să intru direct în pâine. Următoarea ştire m-a indignat la culme: Cetăţenii Republicii Moldova, cu excepţia copiilor în vârstă de până la 18 ani, vor fi obligaţi din 2010 la ieşirea din ţară să prezinte poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală valabilă, eliberată de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, potrivit unor modificări la Legea cu privire la ieşirea şi intrarea în Republica Moldova propuse de Ministerul Finanţelor. Autorităţile de la frontieră vor solicita poliţa de asigurări medicale obligatorie cetăţenilor doar cetăţenilor domiciliaţi în Republica Moldova. (sursa - http://www.businessexpert.md).
Aţi înţeles oameni buni, dragi alegători, stimabile vaci de muls? Eşti în Italia, Spania, România, nu beneficiezi de serviciile medicale de rahat din Moldova, ei bine, TREBUIE să plăteşti. Buăi, plăteşte, că te şparlesc. Acu’ banul jos pentru poliţa de asigurare, le transmite oamenilor Guvernul Filat, prin intermediul ministerului de Finanţe. Buuuun, dar să vedem cine este domnul ministru de finanţe care mă obligă pe mine, cetăţean al Republicii Moldova, ce muncesc şi locuiesc în România, să-i arăt grănicerului, la ieşirea din ţară, poliţa de asigurare? Aha, domnul Veaceslav Negruţă. Slavaaaa! Slavic a aflat că fondul de asigurări este chel şi a decis să-l umple dintr-o lovitură - îi obligă pe toţi moldovenii să cumpere poliţa de asigurare. Ce minte îngustă de finanţist tâmpit! Îngrozitor. Iar în situaţia aceasta, nu sunt doar eu, ci aproape un milion de moldoveni. Finanţistul Slavic a făcut un calcul simplu: poliţa pe un an costă 2636 de lei, înmulţit cu un milion de moldoveni, este egal cu 2.636.000.000, adica 2 miliarde si jumatate de lei, adică peste 150 de milioane de euro. Cifră ameţitoare, dar amăgitoare. Să vedem cum mă obligă Guvernul, pe mine şi pe restul milionului, să plătim la ieşirea din Republica Moldova un serviciu de care nu beneficiem.
Ce ţară-i aceea care îşi tratează cetăţenii ca pe nişte proşti de la care poţi să iei bani?! Iar nesimţirea nu se opreşte aici. Slavic de la Finanţe a mai băgat mâna adânc în buzunarele tuturor celor care ar putea umple bugetul: accizele la automobilele cu 3000 de cm3, capacitatea cilindrică a motorului, vor fi dublate; taxa pentru folosirea drumurilor va creşte cu 60 la sută; accizele la parfumuri, ţigări, produse din cristal vor creşte cu până 12 procente; scutirile fiscale pentru investitori străini ar putea fi anulate; subvenţiile pentru agricultură vor fi reduse cu 30-40 la sută… Domnule Filat, dar cum rămâne cu politici fiscale mai blânde, cu promisiunea atragerii investiţiilor, cu uşurarea birului fiscal??? Cum cred, dobitocii din Guvern, că vor reuşi sărmanii oameni, care au ales să rămână în Moldova şi nu au luat calea pribegiei, să supravieţuiască crizei?
Dacă unele măsuri nu mă privesc şi parcă aş fi de acord cu ele, altele mă lovesc direct. Aşa că fac front comun cu toţi jecmăniţii şi spun: Huo! nesimţiţilor din Guvern. De fapt, ştiţi ce se întâmplă? Când un funcţionar nu are bani să umple bugetul şi nici creierul nu-l ajută să facă politici bune, care să impulsioneze dezvoltarea economică, atunci, inventează taxe, le măresc pe cele existente, doar, doar vor mulge bani de la popor. Parcă altceva am votat… Să mă aştepte la vot, la următoarele alegeri!
UPDATE: Chiar acum citeam că numărul locurilor finanţate de stat în Universităţile din Moldova ar putea fi micşorate cu 20 de procente. Adică mai puţine burse pentru moldovenii care vor să aibă studii superioare… Urât! Lovim în învăţământ, doar ce naiba, suntem profesionişti, ca să-l parafrazez pe maestrul Dinică. Să recapitulăm, s-a tăiat de la agricultură, de la învăţământ, din buzunarele noastre, dar nu am auzit să se taie de la armată, din salariile miniştrilor, deputaţilor, secretarilor de stat. Eh, ce-am avut şi ce-am pierdut.





November 18th, 2009 at 15:56
Sunt de acord cu majorarea accizelor pt produsele de lux si taxei de drumuri, nu este normala situatia. Ref la asigurarea medicala - stiam ca trebuia sa fie facuta exceptie pentru cei care pot prezenta dovada sederii permanente in alta tara.
November 18th, 2009 at 16:16
Cristi, da, cel putin eu am scapat de problema, dar cei care nu au reusit sa-şi reglementeze statutul în ţara în care stau, cum rămâne?
De fapt, este încă o hârtie pe care trebuie s-o ai la ieşirea din ţara. Parcă nu erau suficiente cele pe care le prezentai până acum.
November 18th, 2009 at 17:41
Da’ nu vrei sa vii tu in locul lui Filat sa conduci tara? Parc-ai fi o baba nu student in Romania. HALAL!!!
November 18th, 2009 at 17:46
Dar nu sunt nici babă, nici student, deşi sunt în România. Păi, domnilor, mă enervează neconcordanţa aceasta între ce declarăm în timpul campaniei electorale şi ce facem după ce am fost aleşi.
November 18th, 2009 at 17:51
Daca ai avea tu idee ce haos au lasat comunistii si cat ii de greu lui Filat sa refaca situatia….nu l-ai mai critica atata. Nu te supara, dar ca sa poti critica “cu sufletul impacat”, nu e de ajuns sa fii doar jurnalist (critic), mai trebuie sa si gusti cate ceva din realitatea politicii moldovenesti
November 18th, 2009 at 17:57
Desi eu nu l-am votat, ma inchin omului asta pentru puterea pe care o are. Dati-i pace, fratilor, ca e amarat si, am impresia, ca mai degraba regreta functia pe care o detine, decat sa se bucure de toate celelalte facilitati pe care i le ofera postura in care se afla.
November 18th, 2009 at 17:58
Nu mă supăr. Apropo de haos. Am o supărare în acest sens. Ştii de ce? Pentru că eu nu ştiu de nici un haos lăsat de comunişti. Mă crezi sau nu, pentru mine schimbul de putere s-a produs la nivel de conducere guvernamentală nu şi la nivel de dezvăluiri. Adică nu a ieşit într-o zi Filat să ne spună, oameni buni, priviţi ce au lăsat în urmă comuniştii. Acestea sunt câteva cifre pe care le-am aflat într-un audit rapid prin ministere. De ce nu a făcut asta? Nu ştiu. Ştiu cert însă că nu ştiu de niciun haos!
Iar acest aspect o să se întoarcă împotriva lui Filat - când cuţitul o să taie deja osul, moldovenii nu o să facă diferenţa unde este sfârşitul vechii guvernări şi începutul celei noi. Nasol.
November 18th, 2009 at 18:06
Mda….chiar e nasol…Eu am o propunere pentru tine. Iti fac o invitatie la mine la serviciu (in cadrul unui minister al tarisoarei nostre) sa-ti fac cunostinta cu ceea ce inseamna HAOS in Republica Moldova. Dar ma tem pentru tine, sincer.
Si nu mai vorbi despre vecin, daca nici macar nu stii cum il cheama.
November 18th, 2009 at 18:23
Merci pentru invitaţie. Ai grijă, s-ar putea să o accept :).
Nu am înţeles despre ce vecin este vorba şi despre ce să nu vorbesc.
November 18th, 2009 at 18:50
“scapi de dracu si dai de ma-sa, vorba populara”….parca nu asa schimbare mi-am dorit
November 18th, 2009 at 18:53
Din păcate, Livia, ăsta-i refrenul pe care îl cântăm în ultimii 20 de ani…
November 18th, 2009 at 19:04
nenaviju! Rosca in 2005. Alianta in 2009. Mai au curvele politice sa se foloseasca de noi oare?! foarte deceptionat de guvernu’ filat. ba chiar mai mult, deja il urasc si pe filat si pe ministru lui de finante, care seamana cu un gamasec.
inca un motiv in plus sa ma duc din md.
November 18th, 2009 at 19:40
si la ce bun o sa serveasca acest articol? eu nu am fost si inca nu sunt de acord cu asigurarea obligatorie medicala, caci oricum nu primesc acele servicii la nivel satisfacator. ma deranjeaza altceva, de ce si cum pot banii din asigurari medicale sa ajunga in alta parte, catre alte capitole de cheltuieli decat cele de medicina? pentru mine asta este un impozit in plus, camuflat oarecum, care are scopul sa scoata banii din economie si care nici intr-un fel nu va imbunatati situatia nici in medicina, nici la capitolul venituri pe cap de locuitor
November 18th, 2009 at 19:50
Andrei, Lilian vă supăraţi, vă enervaţi, vi se ridică tensiunea. Toate, pentru că vă daţi seama, sunteţi fraieriţi de politicienii pe care i-aţi angajat să vă facă o viaţă mai bună. Eu cred la fel. De-am fi mai mulţi, nu am fi trataţi ca nişte copii naivi de aceşti domni la patru ace.
Apropo, staţi să vedeţi, încă nu au apărut aplaudacii de serviciu care să mă ia la trei parale pentru faptul că sunt nemulţumit de politica proastă a noii Puteri. Oare trebuie să fiu fericit că sunt jecmănit ca la drumul mare?
November 18th, 2009 at 22:15
e simplu, nu? ne protejăm cât vom putea afacerile nostre, tot odată să distrugem afacerile comuniștilor, de fapt mai sunt un șir de alte suptilități pe care nici nu le intuim. asta-i viața și politicul sau cum spuneau cei de la Paraziții - puliriticul
November 18th, 2009 at 23:37
nu prea inteleg de ce trebuie s-o arati la iesirea din tara. e valabila in strainatate? ti-o recunoaste cineva in franta, anglia ori aiurea? care-i sensul? mi se pare normal ca asigurarea sa fie obligatorie pentru ca altfel intram intr-o situatie cam dubioasa de genul mos ion n-are chef sa se asigure din varii motive (ca el se trateaza cu leacuri babesti, ca n-are incredere in toti hotii astia de doftori, ca da di si sa dea el bani la stat etc) dupa care se imbolnaveste si apare enigma: n-are asigurare, deci n-ar trebui tratat, sau il tratezi dar plateste -evident ca pensia nu-i permite sa dea de exemplu cateva sute, mii lei pe tamiflu-, sau ce faci, il lasi sa moara, nu se poate. Dar nu mi se pare normal sa existe si in domeniul asta un monopolist, compania nationala, care sa-si bata joc de mine, prin urmare mi se parea mai normal sa creeze conditiile spargerii monopolului si sa stabileasca niste reguli utile, chestia de care spui tu mi se pare absurda…
cu impozite mai mari pentru produsele de lux n-am nici o problema, sa nu fie totusi exagerate ca nu-i bine sa gonesti oamenii bogati din tara. aici mi se pare ca exista o problema la nivel de mentalitate pentru ca foarte multi, desi au venituri modeste, isi iau masini de lux, care consuma mult, ca sa arate ce grozavi sunt (alt motiv nu vad, o prietena din germania a ramas socata cand a vazut ce masini circula prin chisinau, iar proprietarii lor nu faceau altceva decat sa se planga ce rau o duc si ce scumpa-i viata ), in schimb “n-au bani”
sa plateasca caldura etc…
cat despre haos, asta se vede si cu ochiul liber, dar fiecare minister trebuie sa faca o analiza a situatiei si s-o faca public ca sa poata spune dupa aceea, uitati oameni buni de unde am plecat si unde am ajuns. e spre binele celor de la guvernare s-o faca si intr-un mod cat mai sistematizat. totusi in ultimul timp au aparut mai multe afaceri “curatele” de-ale comunistilor, nu cred ca se poate face totul in doi timpi si trei miscari, mai ales tinand cont si de faptul ca toate aceste institutii sunt impregante de spiritul comunist. nu poti schimba functionarii peste noapte, banuiesc ca nici nu se ingramadesc cei mai capabili sa se angajeze, chiar si organizarea unui concurs ia ceva timp. lucrurile nu se fac cu bagheta magica.
November 19th, 2009 at 02:37
Nu aveti de ce sa fiti nemultumiti.Nu va intoarceti acasa.Asteptati pana cand Rep.Moldova se va integra in UE :D,astfel,probabil asigurarea medicala va fi valabila si in Europa,respectiv ve-ti benefecia de servicii medicale de buna calitate.
Referitor la ce a postat Cojocari Vitalie pe site,ii inteleg nedumerirea.Si mie nu-mi convine sa fac cheltuieli neplanuite.
Raman cu speranta ca daca nu in scurt timp,atunci in unul mai indelungat ca sa beneficiezi,totusi,de acea asigurare medicala.Sa cred ca nu am dat bani pe nimic.
Si cred ca ar trebui sa ne obisnuim cu gandul ca vor fi din ce in ce mai multe plati de facut.In Europa se traieste fara asigurari?Fara taxe si impozite?A,ca a venit momentul acum si multe lucruri coincid cu ceea ce se intampla in aspect mondial.Ma refer aici la Criza Economica Globala,unde se stie ca anume in aceasta perioada este bine venita o inlesnire a politicii fiscale.Si Min Fin unde sa mai stranga cureaua dom’le,mai putin de atat…Vezi ce taxe are ca ex. Romania!
Si invatamantul….pai mai cam peste tot invatamantul e cu plata si bani mari.Da,suntem un stat mic,buget mic,inca nu ne permitem un fisc cum il au tarile dezvoltate,dar de undeva trebuie sa incepem fratilor!Repet,e coincidenta de timp,ca toate au venit acum si mai ales de criza,dar cine ne este de vina ca nu am scapat de vechea guvernare mai devreme.Si zi-mi tu un stat care a trecut de perioada post comunista usor.
Normal ca o sa ne fie greu.10-15 ani o sa cam tragem.Asta daca ne dorim cu adevarat sa ne inegram si sa adoptam treptat reforme europene.
Eu cred ca este e o problema de mentalitate,la noi,de a da cu noroi in cei noi.Pai dati-le timp si vom vedea unde ajungem!E nevoie de foartei multa rabdare.
Eu unul voi trai cel putin cu speranta ca au venit oameni care vor sa faca altceva fata de ce a fost in trecut.Este foarte bun un guvernamant de tranzitie mai intai,ca apoi sa ajungem la unul mai democratic,mai european,care sa dea cetatenilor drepturi atat la nivel intern cat si la nivel international.Sa credem ca vom trai mai bine!Si ca nedumerirea ca am platit candva o suma de care in rezultat final nu am mai beneficiat,sa fie doar un fleac,dar unul unul bun ca am contribuit cu ceva la Bugetul de Stat.Dar mai bine sa transmite-m sau sa ne facem auziti ca Min Fin sa gaseasca solutia de a internationaliza acea asigurare medicala,iar noi sa putem beneficia intr-un final si sa dormim linistiti ca mergem in directia buna!
November 19th, 2009 at 09:17
Jos palaria, Dane!
November 19th, 2009 at 12:59
“Eu cred ca este e o problema de mentalitate,la noi,de a da cu noroi in cei noi.Pai dati-le timp si vom vedea unde ajungem!E nevoie de foartei multa rabdare.” - la ritmul pe care l-au luat de a creste impozitele pe orice misca in tara asta, nu cred ca le ajunge multora rabdarea ta de a astepta ca le va fi bine cindva.
November 19th, 2009 at 15:00
Ne referim la UE si la modul de viata de acolo, bine,fratilor,dar cu calitatea deservirii ce ne facem?Eu de exemplu, locuiesc peste hotarele tarii dar imi vizitez patria cel putin de 2 ori pe an, am asigurare medicala care deja costa o avere si eventual acopera 60000$ cheltuieli in orice calatorie m-as afla inclisiv si in Moldova. Am o ruda,care lucreaza la Compania Nationala de asigurari si care tare e mandra de faptul ca are un fotoliu din piele in birou,internet la pachet,fotoliu pentru masaj,aer conditionat si multe alte facilitati cum ar fi pranzul la un pret simbolic. Oare au nevoie angajatii companiei de fotolii din piele in conditiile economiei noastre? De ce eu si multi altii ca mine fiind deja asigurati ar trebui sa mai plateasca alta polita de sigurare?Pentru a se procura fotolii din piele pentru angajatii companiei? Unora probabil li se pare o scuza nu prea rezonabila exemplul meu,prea mediocru dar de aici incepe totul,adica jacmaneala.Este evident ca tara se afla in dezastru,dar cu ce suntem noi de vina?
November 19th, 2009 at 18:38
pe unimedia la blogofera fedea darii preia diferte hernele, inclusiv ale lui vitalic, de genu faisbuk vs adnaclasnishi, dar iata ca acest post nu a fost preluat, ba mai mult, nici stirea de pe biznesexpert cu asigurarea medicala tot nu a fost preluata. acum faceti concluzii cine si fundul cui il pupa/acopera. de ce oare?
November 19th, 2009 at 18:59
Stimate dle Cojocari!
Am rămas profund indignată şi nedumerită după ce am citit ultima „creaţie” a Dvs. de pe blogul personal referitor la Guvernul Filat. Din cîte-mi amintesc, eraţi un jurnalist care verifica informaţia înainte de a o face publică. De aceea, nu am înţeles de ce nu aţi apelat la Serviciul de presă al Guvernului pentru a preciza măcar dacă e adevărat ceea ce se scrie. Despre ce se scrie uneori la Chişinău, cred că ştiţi nu mai rău decît mine, pentru că aţi făcut un timp jurnalism în acest spaţiu mediatic.
O primă precizare – ministrul finanţelor este Veaceslav Negruţa, dar nu Veaceslav Drăguţă.
A doua precizare – propunerea cu prezentarea poliţei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală la ieşirea din ţară, începînd cu 2010, niciodată nu a fost discutată la nivel de Guvern şi, după cum am fost asigurată la Ministerul Finanţelor, nici nu urmează să fie discutată. Din cîte am fost informată, ideea a fost avansată în cadrul unor discuţii la nivel de specialişti în domeniul sănătăţii şi cam atît. Fiecare are dreptul la opinie şi nu mi se pare corect ca libera exprimare a opiniei de către cineva să fie pusă pe seama Guvernului şi prezentată deja ca pe un fapt împlinit.
Cît priveşte acuzaţiile privind preconizatele majorări ale unor taxe şi accize, ar fi fost cazul să se menţioneze şi situaţia în care Guvernul Filat a preluat guvernarea.
Astfel, în prima jumătate a anului curent, balanţa de plăţi a ajuns la un deficit de 556 mln. dolari SUA, PIB a scăzut cu 7,8%, contul curent s-a contractat pînă la 11,2% din PIB, veniturile publice s-au redus cu 10% în raport cu aceeaşi perioadă din 2008, cheltuielile bugetare s-a majorat înainte de alegeri cu 13% (majorări de salarii şi pensii), prognoza deficitului bugetar anual era calculată la 16% din PIB, dar acum, în urma eforturilor depuse de Guvernul Filat, s-a diminuat pînă la 9,5% etc.
Evident, în această situaţie se impuneau şi unele măsuri mai puţin populare. Acestea sînt inclusiv cele la care V-aţi referit – unele majorări de accize şi taxe. Dar, era cazul să se menţioneze că respectivele măsuri nu vor avea impact asupra păturilor largi ale populaţiei, ci vor viza, preponderent, un anume grup de persoane, cu anumite venituri. Pentru păturile largi, din contra, se preconizează măsuri pentru sporirea protecţiei lor sociale. Spre exemplu, guvernarea anterioară a prevăzut în buget bani pentru plata compensaţiilor nominative doar pentru primele şase luni. Guvernul Filat, indiferent de situaţia de criză, a identificat mijloace pentru a plăti respectivele compensaţii şi în a doua parte a anului. S-au găsit bani şi pentru achitarea unor salarii majorate cu 24% profesorilor. Pentru anul 2010 se vor aloca 630 mln. lei pentru asistenţa socială, ceea ce, apropo, reprezintă o majorare de 40% în raport cu anul curent. Sînt doar cîteva exemple, dar, dacă veţi dori mai multă informaţie, Vă stăm la dispoziţie.
Să nu se creeze impresia falsă (care reiese din materialul Dvs.) că actuala guvernare intenţionează să asigure veniturile bugetare doar din contul unor majorări de taxe şi salarii, pot să Vă informez suplimentar şi despre preconizatele măsuri de descătuşare a economiei. Printre acestea aş menţiona: reducerea numărului categoriilor de bunuri supuse certificării şi licenţierii obligatorii şi alte tipuri de autorizări impuse activităţilor de afaceri; implementarea ghişeului unic fără interferenţe din partea agenţiilor guvernamentale care nu au legătură cu acest proces; modernizarea cadrului legal pentru autorizarea construcţiilor cu scopul reducerii duratei şi numărului de proceduri asociate pentru obţinerea permisului pentru construcţie; simplificarea procedurilor de iniţiere şi lichidare a afacerilor; simplificarea procedurii raportării fiscale prin promovarea utilizării declaraţiilor electronice etc.
Nu ştiu de unde a apărut teza falsă pe care o promovaţi referitor la investitorii străini. Lucrurile stau exact invers. Premierul Vlad Filat a declarat în repetate rînduri că, la momentul de faţă, noi urmează să întreprindem acţiuni pentru a restabili credibilitatea ţării în ochii investitorilor străini. Trebuie să ne reabilităm după opt ani de guvernare comunistă, timp în care mai mulţi investitori importanţi au fost pur şi simplu izgoniţi din Republica Moldova, afacerile lor fiind naţionalizate sau preluate de persoane sau grupuri de persoane apropiate fostei puteri (scandaloasele cazuri ale „Europharm”, „AirMoldova”, Hotelul „Dacia” etc.). Apropo, multe din aceste cazuri le-a preluat noua guvernare şi acum se repară greşelile predecesorilor. Spre exemplu, recent a fost adoptată o Hotărîre de Guvern prin care s-a decis restituirea Hotelului „Dacia” fostului proprietar, un investitor străin.
Premierul a dat asigurări, cu diferite ocazii, că se va modifica legislaţia în vigoare pentru a spori gradul de siguranţă şi protecţie a investiţiilor străine şi se va asigura independenţa justiţiei, astfel încît potenţialii investitori să aibă încredere în sistemul judecătoresc. De asemenea, se intenţionează reducerea reglementărilor excesive pentru ca mediul de afaceri autohton să devină unul prietenos. Controalele, ca număr şi proporţie, la fel ca şi numărul instituţiilor abilitate cu funcţii de control, urmează să fie reduse.
Va urma demonopolizarea sectoarelor economiei şi în acest sens se întreprind deja acţiuni concrete. Amintesc în context de acţiunile în vederea liberalizării pieţei produselor de carne şi peşte.
Un semnal pentru investitori va fi şi reducerea prezenţei statului pe piaţa de bunuri şi servicii prin intermediul întreprinderilor de stat.
O altă informaţie este că Guvernul va iniţia şi un Program de privatizare pentru anii următori, care va viza domenii atractive pentru potenţialii investitori. Se va merge pe varianta privatizărilor calitative, dar nu cantitative, calculînd inclusiv posibilele urmări de ordin social-economic.
Iată, cam aceasta în linii mari este poziţia Guvernului faţă de investitori şi este regretabil că la Dvs. ajung cu totul altfel de informaţii.
În context, aş vrea să Vă informez şi despre unele scopuri pe care şi le-a pus Guvernul. E vorba de scopuri reale, bazate pe calcule pragmatice. Printre acestea aş menţiona: Reducerea ponderii deficitului bugetar în PIB în 2009 pînă la 9%, cu diminuarea treptată pînă în 2012 pînă la 3%; Recesiunea economică va fi depăşită pînă în primul trimestru al anului 2010; Deficitul contului curent se va stabiliza în jurul cotei de 10% din PIB, un nivel care poate fi cu uşurinţă finanţat din investiţiile străine directe şi resursele din asistenţa oficială; Ritmul anual al creşterii economice urmează să crească treptat de la 1,5% în 2010 pînă la 5% în 2012 etc.
Vreau să Vă asigur cu această ocazie că noul Guvern respectă dreptul la libera exprimare şi este deschis pentru colaborare cu ziariştii. Făcînd abstracţie de limbajul licenţios pe care l-aţi folosit în materialul cu pricina (aceasta ţine deja de cultura fiecăruia în parte), Vă îndemn ca pe viitor, cînd aveţi nevoie de informaţii sau de verificarea informaţiilor pe care le găsiţi în altă parte, să nu ezitaţi să ne contactaţi.
Cu respect, Lilia Gurez, şefa Serviciului de presă al Guvernului
November 19th, 2009 at 19:00
[...] ps: Ţin să-mi torn cenuşă în cap şi să-mi recunosc vina în al fi botezat pe domnul ministru de Finanţe. Deci este vorba de domnul Negruţă, nu Drăguţă cum l-am redenumit. Chiar regret acest lucru. « Nesimţirea Guvernului Filat [...]
November 19th, 2009 at 21:20
Salut Vitalie,
Sunt de acord ca traim intr-o tara “putreda pana in maduva oaselor”, plina de incertitudini politice si financiare, de “prostie omeneasca” si interese meschine, dar:
1.Nu vad nimic foarte grav in a taxa mai mult lucrurile de lux cum ar fi parfumuri, masini luxoase..etc.Deja a venit momentul sa traim dupa realitatile pe care le meritam si nu iluzorii(moldovenii nu au case dar in schimb masini cu motoare de 3000 si).
2.Societatea civila trebuie sa indeplineasca functia de barometru de sanatate al statului si a proceselor interne care au loc dar un politician este in siguranta atata timp cat nu si-a pus semnatura, deci il penalizam cand greseste.Are dreptul la o critica constructiva si nu “aruncat de noroi”.
3.Ce tine de politica fiscala, cred ca ar fi corect sa fie in unison cu cea de imbunatatire a climatului de afaceri, si nu uita pana vor veni investorii cu sacu de bani tara trebuie sa ramana pe plutire, deci avem nevoie de bani care vin rapid in fiecare luna.
P.S. Si daca tot iti place sa comunici, mai bine ai uni in blogul tau tineri capabili ca tine cu idei sanatoase de redresare a situatiei social-economice a tarii, cel putin energia ar fi canalizata spre ceva util!
Apropo candva am urmarit un interviu dat de un cioban din Romania, acum cand ti-am citit articolul pe care l-ai postat am observat o analogie evidenta intre limbajul lui si al tau;)posibil este un stil al tau de a te evidentia dar poti cu mult mai bine!
Realizari frumoase si numai bine!
November 19th, 2009 at 22:08
Odata ce polita este obligatorie, poti cere prezentarea ei macar si in veceu! Daca acumularile la buget trebuie efectuate si prin aceasta masura de control la iesire din tara, atunci nu vad care e problema. Din cauza incompetentii guvernelor anterioare, in lipsa acumularilor de pe politele de asigurare, medicina din moldova s-a dus de ripa, iar medicii cei mai buni au plecat din tara, de ce atunci va indignati fariseic de o prevedere care este orientata tot spre benificiul populatiei si a medicinii in ansamblu?
November 19th, 2009 at 22:25
Bismark, mulţumesc pentru urări. Cât despre cioban, hm, sunt uimit, nu-mi vine să cred că un cioban a fost întrebat despre accize la parfum şi despre taxa de drum. Oare era vorba de Becali?
Ideea acestui blog este de a promova nu încrederea oarbă în autorităţi, ci promovează gândirea, ideea că a pune întrebări despre matrapazlâcurile celor de la putere ESTE BINE. Asta fac. Asta promovez.
November 19th, 2009 at 22:46
)))mda, poate fi si Becali,ok,fara resentimente. Este bine sa fie pluralism de opinii si mulllllte intrebari dar sa ramanem fideli conceptului de echitate si etica morala. Avem nevoie de o elita politica, intelectuala si profesionala demna de un stat de drept civilizat dar in cautarea lor sa nu apelam la procedee agresive si primitive(de ele incercam sa scapam).
November 19th, 2009 at 22:51
Pentru Lilica de la Guvern si pu ceilalti care zic “că respectivele măsuri nu vor avea impact asupra păturilor largi ale populaţiei, ci vor viza, preponderent, un anume grup de persoane, cu anumite venituri”.
(Fara “plea” n-o sa pot scri!)
Daca au fost comunistii niste prosti si au pus acize la automobile reiesind DOAR din volumul cilindrelor motorului, de ce, p. mea, nu sunteti voi mai destepti sa puneti creierul in miscare si timp de 1 saptamana sa faceti o analiza si sa vedeti ca asta-i hernea!
automobilele cu motorul mai mare de 3000cm3 sunt de lux? da poate voi sunteti prosti?
poftim automobile de lux cu moatoare pana la 3L:
audi a8 - 3.0 motorina;
toyota Prado - 3.0 motorina;
BMW X5 - 3.0 benzina si 3.0 motorina
BMV 525, 530, 730 cu motoare de 2,5 si 3.0 benzina si dizel.
Lista este lunga! - iata, astea sunt automobile mai luxoase. pe ele le taxati, mlea, cu 1,10 EUR/cm3. asa-i?
dar astea:
jeep grand cherokee - 3,1dizel, 4.0benzina, 4,7 benzina, 5,7 benzina? astea is de 2 ori mai ieftine ca cele enumerate mai sus, dar voi le puneti la lux!
Hyundai Santa Fe - motor V6 3,5 benzina, iarasi lux?
Kia S0rento V6 3,3 benzina? Totota Rav4 V6 3,5 benzina? o sumedenie de forduri cu motoare de 4-5 litri care NU SUNT MASINI DE LUX!
De ce fiind in Europa de Vest si avand 6-7 mii de EUR in buzunar eu am de ales sa iau un citroen nou din salon cu motoras de 1 litru sau sa iau un Audi A8 de 10 ani cu motor de 4,2 benzina, sau sa iau 2 Jeep Grand Cherokee de 12 ani!
De ce pomana mamei voastre in Europa eu pot alege, dar aici, voi, ma puneti pentru o masina care in State costa 5 mii de USD sa platesc taxe de 18 mii de euro? De ce VW Touareg cu motor de 2,5D am voie sa am, iar cu motor de 5.0D nu am voie? De ce nu imi dati voie sa-mi devamez o masina mai veke de 7 ani? cu ce-i mai bun jiguliul de 4 ani decat mercedesul sau volvo de 8 ani?
De ce voi, astea de la guvern, imi limitati drepturile? credeti ca noi n-o sa ne descurcam sa frecam sistemul?
1. imi iau masina de 12 ani cu motor de 6litri si-mi pun numere din transnistria si kiss my ’ss - e plin kisinaul de asa masini!
2. imi iau o masina cu numere bulgaresti cu procura si imi bag piciorul, merg cu numere nulgaresti sau lituaniene, tot sunt multi in kisinau
Vreti taxe? puneti creierul in miscare, ca pu asta e, dar nu doar a apara aici pozitia guvernului. ati promis mlea un guvern pu populatie si acum vreti sa ne mulgeti? sula voua! daca nu reusesc sa va pacalesc o sterg din tara asta si atunci vedeti voi o figa rosie! cine o sa plateasca impozite ca voi sa aveti salariu??
mai bine ati reduce cheltuielile bugetare. de ce avem in fiecare ambasada cate un sofer si cate un contabil? stiti ce salrii ei au? eu stiu, cu mult peste 1000 eur pe luna.
de ce la noi vice-ministri au masina de serviciu? in multe tari doar ministri au. in multe tari ministri dimineata merg la lucru cu masina proprie si o folosesc pe cea de serviciu doar in timpul zilei! in weeend masina de servicu sta in garaj!
etc. as putea scrie o teza de doctor pe politicile fiscale si bugetare ale descreieratilor care de regula ne conduc.
si inca ceva, daca totusi vreti sa fie ekitate, de masini zic, scoateti nax accizele si puneti TVA. faceti un registru global in care sa aveti preturile la auto (cum era la SGS), si cu fiecare an scoateti din valoare 10-15%, tre sa fie acolo o formula. Prin asta voi o sa stimulati importul de auto in tara si mai departe guess what?
1. creste consumul, toromacilor! creste consumul de benzina; - iaka impozite
2. masinile tre de reparat, inseamna ca se fac locuri de munca - inca impozite
3. avand mai multe masini vor creste orasele in lungime si latime - constructii - iarasi locuri de munca, iarasi taxe si impozite.
daca cineva ma critica neconstructiv il bag.
sorry pu greseli si pu mesaj plin de rautate, dar chiar nu inteleg de ce cineva cu dacia logan noua (care costa 7mii eur, 1,4benz) plateste taxa pu drumuri 200 lei pe an, iar eu avand tot o masina de 7 mii euro, mult mai veke, cu motor>3L tre sa platesc 1200 lei. nu-i destul ca eu consum de 2 ori mai multa benzina respectiv voi primiti de 2 ori mai multe accize si tva de pe benzina de la mine.
cineva care a iesit din md si a vazut cum mai traieste si alta lume, nu doar proletariaul, ma va intelege, posibil si ma va sustine.
apropo, i-am scris lu Vladic Filat despre automobile, cu toate ca cred ca mi-a bagat scrisorica in locul stiut de toti, daca nu el, atunci cei care triaza corespondenta.
November 19th, 2009 at 23:22
Bravo, Andrei, de mult nu am citit un astfel de comentariu. Se mai zice prin blogosferă că există cazuri în care comentariul este mai bun decât postul, cred că este şi cazul de faţă.
Bulă, vreau să te întreb dacă ai ieşit vreodată din Moldova? Şi vreau să te întreb dacă ai poliţa de asigurare? Mai vreau să ştiu dacă o vei avea cu tine la veceu? Pentru că acolo sigur vei avea nevoie de ea.
November 20th, 2009 at 12:38
esti cel putin neinformat!
November 20th, 2009 at 12:49
@Andrei, cine nu îţi dă voie să ai? Dacă tu ai bani să dai pentru benzină, pentru un motor de 3-4 litri, atunci de ce nu ai avea bani ca să plăteşti acea taxă? Cât poluează o maşină cu un motor de 3-4 litri şi cât poluează una de 1.3? Şi în plus chiar mă bucură, nu o să mai vedem aşa mulţi ţărani care vai de capul lor, în schimb el e cu Jeep, Touareg, BMW de 3l, vrei să fii pi.dos, atunci fii până la urmă şi plăteşte şi acea taxă. Avem drumuri de rahat, infrastructură de rahat, totul este de rahat, dar VREEEM să fie ca în Europa, păi da acolo Europa face banii cu ciocanul?
Referitor la învăţământ public - absolut de acord - să vină la buget doar acei foarte capabili, nu toţi fecioraşii şi neamurile partidului, să fie finanţate de la buget doar locurile necesare statului. Ce interes are statul să înveţe un tânăr student care după ce termină facultatea se duce să muncească la o firmă de peste hotare?
De ce eu, ca şi contribuabil trebuie să finanţez asemenea studii? Vrei să devii OM, vrei să ai un salariu mai mare în calitate de Avocat ori Economist, poftim, investeşte în tine, noi, statul, avem nevoie (să zicem) de ingineri, constructori, agricultori, etc, aceste domenii să fie finanţate de la buget.
Referitor la asigurarea medicală, ce să zic, dacă cer bani de la toţi, atunci să cerem şi noi, servicii de calitate.
Apropo, o chestie interesantă, Danemarca este una din ţările din Europa cu cea mai ridicată fiscalitate, totodată ei se simt şi printre cei mai fericiţi europeni, de ce?
November 20th, 2009 at 13:12
…te-ai cam dus cu totul cu pluta cu articolul asta! Eu as fi deacord sa indur taxe si impozite si mai dure daca aceasta ar duce la iesirea din criza si inceperea unui curs economic normal! Preferi sa stam pana la lagt in rahat si sa nu dam cumva din labe ca vezi doamne, ne obosim!!! Situatia financiara care au lasat-o comunistii este deplorabila, daca nu se iau masuri urgente se va ajunge la situatia de incapacitate de plata a pensiilor si salariilor, iar aceasta inseamna ca comunistii se intorc imediat si pentru totdeauna inapoi! Vrei tu asta?! Eu tot sunt in Romania, si am o situatie si mai rea ca a ta, pentru ca nu am salariu, sunt student si nu ma vaiet in asa un hal! Am impresia ca scrii toate astea ca sa se sopteasca despre tine pe le urechile lui Ghimpu, asa cum ai dezvaluit intr-un “pamflet” scris anterior!
November 20th, 2009 at 13:34
Экологов на Вас нет Г-н Андрей с таким “европейским подходом”.
November 20th, 2009 at 14:22
oameni buni, nu atacaţi persoana, are tot dreptul să-şi expună gândurile şi foarte bine că face critică, dacă nu noi îi vom critica pe ai noştri, constructiv, atunci degeaba mai luptăm pentru ţara asta.
Pur şi simplu, aduceţi argumente că autorul nu are dreptate, dar nu săriţi la gâtul lui.
November 20th, 2009 at 15:06
Am iesit din Moldova,
polita n-am,
am asigurare medicala unde domiciliez in strainatate, evident ca o voi avea cu mine si acolo;).
NU incurca coada vacii cu stampila primariei. Obligatoriu inseamna ca trebuie sa o ai, iar daca ti se cere sa o prezinti la iesire din tara asta este o formalitate. Ce te-ar ofensa atunci? Faptul ca granicerul sau vamistul, what ever, n-are incredere c-ai avea-o, si iti cere sa o prezinti? S-au mai curind ca medicina din Moldova e dea oaia si nu benificiezi din polita medicala la banii care trebuie sa-i platesti? Si atunci daca situtatia din medicina te deranjeaza de ce sa nu spui lucrurilor pe nume: ok, accept sa platesc o polita de asigurare, dar vreau sa am serviciu calitativ. Mita care o dai medicului nu se duce in buget si nu permite cumpararea echipamentului performant, medicamente si platirea stafului medical atit incit sa nu m-ai ceara mita. Repet, nu va mai mirati de ce toti medicii cei mai buni au plecat din tara.
Acum ca ai iesit si tu din Moldova, dar n-ai mers mai departe de Romania, trebuie sa stii ca polita de asigurare cum se spune in Moldova, este OBLIGATORIE in toata europa. Prin urmare toti care au un ID cod, automat au asigurare medical si acel somer si acel in cimpul muncii, somerul pur si simplu nu cotizeaza ci e benificiar. Iar orice om care doreste sa fie angajat automat are si o asigurare medicala. Copii sunt introdusi pe una din polite ale parintilor.
Aparent, articolasul tau nici macar nu-i veridic, ai scris fara sa verifici sursa.
November 20th, 2009 at 15:06
As fi deacord cu marirea taxelor si accizelor p/u Alcool si Tutun, ele sunt produse care au externalitati negative!
Nu sunt deacord cu marirea accizelor p/u autoturisme p/u Volumul motorului!
Asta e o practica VECHE… intrucit volumul motorului NU ARE NIMICI nici cu luxul masinii, precum a mentionat Andrei, NICI cu Ecologia!
Datorita eforturilor inovational in unele companii (Toyota spre exemplu) ei reusesc sa obtina un coeficient poluant MAI MIC chiar daca volumul motorului e mai mare. Deci, consumatorul primeste mai multi cai putere si polueaza mai putin!
Eu consider oportun, ca Guvernul Filat , sa ne dea si noua (celor care locuim/studiem/lucram in Europa) un semn de inteligenta, si sa taxeze in MOD INTELIGENT (nu e problema in maririi accizelor, problema e in modul in care se face) reiesind din coeficientul de poluare cu CO2.
Eu sunt dispus sa OFER serviciile mele gratis p/u Guv Filat si sa le fac REgresiile necesare p/u a vedea care e raportul dintre Volumul motorului in cm^3 si poluarea mediului.
November 20th, 2009 at 15:16
Bula, te-am intrebat dacă ai ieşit din ţară, pentru că atunci când trebuie să pleci ai nevoie de o droaie de acte. Iată că s-a mai inventat unul. Să strigăm URA! Iar grănicerul nu o să te întrebe drăguţ şi frumos dacă o ai sau nu… Cine ştie ce le mai poate mintea, poate s-au gândit să-i coboare din tren, autobuz pe cei care nu au asupra lor asigurarea aceasta, pe care au făcut-o obligatorie, ori să-ţi bage o amendă pe care, vrei nu vrei, va trebui s-o plăteşti pe loc. Să te vedem cum vei cânta în această situaţie.
Da, am plecat din ţară şi fac des drumul Bucureşti Chişinău. Ştiu cum sunt grănicerii, ştiu cum o să fie aplicată această lege: dur, imediat şi păgubos pentru cetăţean. Aşa că, vorbesc mai mult decât informat, vorbesc din propria-mi experienţă în acest articolaş.
Lucifer, cred că trebuia să precizez din capul locului - din partea mea, taxele la ţigări pot fi făcute şi 1000 de euro pe pachet. Nu fumez, nu-mi pasă. Trebuie de anticipat, însă, cum va influienţa o astfel de măsură piaţa de tutun din Moldova. Dar asta-i altă discuţie. Cât despre maşini, ai dreptate când te întrebi ce este lux şi ce este capacitatea cilindrică, volumul motorului. Nu este atât de simplu. Guvernanţii însă nu gândesc, ei taxează.
November 20th, 2009 at 15:32
Polita de asigurare e obligatorie inca de cind au fost comunistii. Din articol spui ca s-ar cere obligatoriu PREZENTAREA ei.
Mlea, cind ii vezi pe moldoveni cind intra intr-o tara straina sunt gata sa prezinte orice hirtie numai sa fie lasat sa intre si scrisoare de invitatie, si asigurare medicala sirul poate continua, iar daca statul te-ar cere sa o prezinti la iesire atunci gata, rascoala. Te-ar aranja ca statul strain sa nu te lase sa intri in tara daca n-ai avea polita de asigurare? Hai, ca problema poate fi pus si invers.
Acum sa vorbim de efectele imediate si devastatoare de aplicare a aceste legi, daca va mai fi acceptat in general. Asta oricum schimba esenta problemei.
As vrea sa vad ce-ai cinta tu dar si restul, daca una din preconditii de liberalizarea vizelor in europa, va fi obligativitatea politiei.
Ca o preambula, recent am avut o matusa care a fost operata la Sfinta Treime, au pus-o sa plateasca polita de 2600 lei, asa obligatorie cum este, pentru ca altfel, 10 zile de stationar o costau 6000 lei. Think about it. Azi n-ai nevoie de polita pentru ca esti sanatos, dar cind o sa dai cu nasu o sa incepi altfel sa gindesti.
November 20th, 2009 at 17:34
4 Unu:
daca motorul e mai mare asta nu inseamna ca poluez mai mult. tot asa cum daca la tine capul e mai mare asta nu inseamna ca esti mai destept! fii atent, un motor de 6.0L fabricat pentru benzina si trecut pe metan nu polueaza aproape deloc. CH4+O2=CO2+Apa! dar ala care merge pe motorina, si inca daca nu are catalizatoare, zvizdetz ce mai polueaza. ai vazut vreodata fum negru la tractor? iata asa merge dizelu veki! si kiar unele noi.
Deci, taxele se impun reisind din poluare - asta e logic;
inca, daca cineva nu stie, asigurarea obligatorie in md se stabileste in dependenta de VOLUM. pu ca eu am >3l platesc 1600lei, iar cineva, sa zicem cu o honda, cu motor de 2.0l plateste cam 500 lei, insa puterea motorului la dansu e mult mai mare. In Italia asigurarea se face exclusiv in dependenta de puterea motorului si nu de volum. Apropo de rusi, la ei taxele de drum se stabilesc tot in dependenta de putere si nu de volum.
inca pentru UNU: tu esti frustrat si needucat. spre deosebire de tine, nu fac parte din categoria tarani
Lucifer Unionist, ai perfecta dreptate! Din cate stiu, chiar in Romania, unde exista taxa de prima inmatriculate, daca iti iai un EURO-5 atunci nu platesti nimic. La noi insa poh, toti tre sa mearga in jiguli si in logan.
November 20th, 2009 at 21:00
Sunt sigur, dacă cineva va ataca în judecată aceste majorări de taxe, pe unele dintre ele va câştiga sub motiv de discriminare, de exemplu - accizele la automobile.
November 21st, 2009 at 00:11
Vitalic,
noi vorbim de un act normativ adoptat de parlament. In MD actele normative pot fi atacate doar la CC. Si daca mai sapi oleaca vezi ca acces la CC au un cerc restrans de persoane, cum ar fi deputatii si, probabil, inca o mana de cenovnici.
nici tu nici eu, nici macar 10.000 de cetateni impreuna nu pot ataca legalitatea unui act normativ.
da vad ca Lilica a luat apa in gura
January 4th, 2010 at 01:40
Daca ma doare ap ma plang. Aici scrie despre toata herneaua facuta de filat si bratvaua! mai cititi si comentarii ca is sute!
http://www.piataauto.md/news.php?l=1&make=0&n=3542
pedishi!