Cum să trăieşti în România, iar asta să nu-ţi ocupe tot timpul?
Din comentariul unui basarabean pe acest blog: “N-am putut sa ma abtin sa comentez asta pt ca imi pasa.[...]Sunt de 7 ani in Romania si nu prea m-am schimbat, poate am renuntat la unele calitati negative pe care le aveam din Moldova, insa nimic constructiv(pe partea omeniei) nu am invatat de aici. Dar asta nu inseamna ca o sa ma intorc maine acasa. Am fost genul(ca si multi altii) care a crezut ca vine in Romania ca acasa, in Patria Mama, etc,etc, dar peste atatia ani pentru mine alta patrie decat Basarabia nu exista, cu toate astea sunt nationalist si iubesc tot ce tine de romanism. E un pic ciudat. Asta si de aia ca majoritatea celor din Romania spun in fiecare zi ca Romania este o tara de k.. si eu ii urasc enorm pe cei din Romania care isi urasc tara. Am fost socat sa vad cum se urasc multi olteni, moldoveni, munteni, dobrogeni si ardeleni intre ei, am hotarat sa-i numesc ironic: “mai multe natii de romani”. Am inteles ca cei mai multi din basarabeni sunt adevaratii romani si nu o sa-mi schimb parerea asta, pt ca din anumite puncte de vedere suntem mai “puri”, mai sinceri, mai de incredere. Este uimitor faptul cum poti avea incredere in prietenii basarabeni, chiar pe termen lung, poate chiar pt o viata, cu cei de aici prieteniile sunt temporare si de cele mai multe ori false. Asta e ceva ce aud in fiecare zi de la basarabeni: “Basarabenii cum sunt ei , daca zic ca fac - fac (bine, nu se poate fara exceptii), insa cu cei de aici ca sa obtii ceva sau sa-ti faca un serviciu trebuie sa fii lingusitor ca ei, trebuie sa-i minti si tu cum te mint ei si poate intr-un sfarsit obtii ceva.” In Romania de cele mai multe ori “dureaza”. Si uite asa motivele se aduna si nu e bine. Mai la toate interviurile la care am fost mi se spunea ca basarbenii “sunt de treaba”(dar asta nu inseamna ca m-am angajat),iar eu trebuie sa inteleg din asta cat de falsi sunt cei de aici cu care voi lucra si cat de greu imi va fi sa ma obisnuiesc.
Dar repet ca imi stiu adevarata origine romaneasca, dar o sa cred si o sa stiu ca in basarabia sunt cei mai minunati oameni(si cele mai frumoase si mai de incredere fete:)). [...] Eu iubesc romanismul in sine, iubesc Romania si pe romanii de pretutindeni si imi pare foarte rau ca in inima acestei tari, acolo unde nu mai exista probleme(stiti ce fel de probleme) exista atatia oameni care urasc tara asta si care nu o merita. Dar presupun ca asa e si asa se simte peste tot acolo unde ramane o natie dispersata in multe colturi in afara graniteleor tarii. Dar cel mai tare ma doare(si nu numai pe mine) ca exista un adevar: celor mai multi din Romania pur si simplu CHIAR NU LE PASA, nu stiu cum traim si cum ne simtim multi din noi si atunci cand unii de aici intreaba: “Cat e ora acum la Chisinau?”, considerand Chisinaul in alt fus orar, ce oare poti sa mai zici?
N.B.: celor de aici: niciodata nu intrebati un basarabean “Cat e ora acum la Chisinau?””
Oricâte nu aveţi să-i obiectaţi omului care a scris cuvintele de mai sus, sper că o s-o faceţi cu bunătate, cu grijă. Sandu Grecu, cel puţin aşa se prezintă comentatorul meu, şi-a înşirat ideile nu din varful degetelor, ci direct din suflet. Recunosc, m-a atins sinceritatea lui. Multe lucruri a spus la repezeală. Cu un aspect, însă, sunt de acord 100%: atunci când am venit în România, m-a şocat faptul că romanii îşi dispreţuiesc ţara. Poate nu ţara, dar poporul cu siguranţă. Mulţi îmi spuneau că “România este frumoasă, păcat că e locuită de români”. O frază similară nu o s-o auzi la ruşi, americani, francezi, polonezi… N-am auzit-o nici în Basarabia. Setea aceasta de autobiciuire este cu atât mai crudă cu cât este nedreaptă. Romania este aşa cum este. Cu rele şi muuulte bune. Românii fierb în sucul lor şi până la urmă o să iasă ceva de aici. Ceva bun. De unde atâta lipsă de autorespect atunci? Nu-mi explic.
Ştiţi ce fac când întâlnesc asemenea atitudine? Pur şi simplu nu-i dau importanţă omului respectiv, îl resping. Prea mult negativism strică. Cine i-a dat dreptul să semene ură în stânga şi dreapta? Să vă zic ceva, eu nu cred în poveşti despre energia negativă, dar cand îl aud pe vreo unul care îşi înjură ţara şi originea, parcă îi văd aura neagră cu roşu purpuriu în jurul capului. Aşa că prefer să mă feresc de tip. Nu are rost sa intru în discuţii, este ca o gaură neagră ce te înghite. Mai bine o ocoleşti. Rezultatul: sunt mulţumit, fericit, bucuros chiar, că trăiesc în România. Cât nu ar fi de straniu, dar, în aceste condiţii asta nu-mi ocupă tot timpul.





December 14th, 2009 at 02:11
vezi ca e Victor Grecu, nu sandu
December 14th, 2009 at 06:27
Când am lucrat într-un cabinet de avocati la Paris (unde veneau avocati în stagiu din România pin fiecare an) tot primeam întrebari despre cu e viata în Romania. Nu stiu ce lea-u povestit ceilalti români veniti înaintea mea, un coleg francez mi-a zis într-o zi : tu esti singurul care vorbesti frumos despre România ! M-a cam pus pe ganduri aceasta chestie. OK, înteleg ca vorbim de rau România între noi românii, dar ce rost are sa o facem si în fata strainilor ?
In Canada am facut odata traseul Toronto - Montreal cu un roman, un arab si un indian. Romanul nu a încetat sa povesteasca cat de corupta e Romania câta saracie e în Romania etc. Indianul si arabul nu au povestit nimic de acest fel desi sunt convins ca în tarile lor de origine e chiar mai rau !
December 14th, 2009 at 11:56
Da? Victor Grecu nu te supara ca te-am botezat. Ai un miel din partea mea :).
December 14th, 2009 at 15:42
acum citiva ani, am avut si eu ocazia, sau mai bine zis nenorocul, sa calatoresc intr-un autocar cu romani.. atita ura, atita rautate.. impotriva lor… nu am inteles niciodata de unde vine masochismul asta?…
December 15th, 2009 at 01:06
Pe comentatorul tau il cheama Vlad Grecu si nu Sandu Grecu.
December 15th, 2009 at 01:53
Iti multumesc Vitalie pentru sustinere si de ce nu, pentru ca ai facut un articol din comentariul meu:). Bine , sunt Vlad Grecu - numele meu adevarat, nu Victor sau Sandu, dar asta chiar nu e o problema in comparatie cu altele. Vreau sa-ti spun ca am fost sincer, dupa cum ai observat si sunt de acord cu tine cand ai(am) zis: “m-a şocat faptul că romanii îşi dispreţuiesc ţara. Poate nu ţara, dar poporul” - da, rectific, de fapt la popor m-am referit si eu (pt ca nu stiu de ce Tara/Terra uneori e mai frumoasa fara noi, oamenii:)), dar am spus la repezeala. Voi accepta critica din partea celorlalti, chiar daca unii “de aici” deja au inceput sa ma injure, eu n-o sa fac asta(si eu am considerat mereu asta o diferenta), pt ca nu asa am fost educat. Multe succese in continuare.
Si inca ceva ca sa revenim la zi, eu cred ca doar lui Badea traitul in Romania ii ocupa cu adevarat tot timpul pentru ca isi pierde timpul sa critice si sa urasca mai pe toata lumea;).
Multa bafta.
December 15th, 2009 at 10:36
pt. vlad grecu …
nu vreau sa ma bag aiurea sau sa critic parerile si opiniile tale romania e o tara de rahat si vina e numai a noastra ( a romanilor ) . nu sunt de acord cu tot ce zice badea dar …sau tu nu ai vazut birocratia , politia ( fosta militie ) , justitia ( poate nu ai avut proces ) , doctorii si asistenttele ( spagari ca au salariu mic saracii ) ,profesorii ( si ei fac meditatii ca doar au salariu mic si … ) puii mei pe scurt io zic ca romanii sunt lasi , prosti si lipsiti de initiativa ( parerea mea ) . la caracterizarea asta ma includ si pe mine . nu imi fac ,, autocritica ” si nu sunt sado-maso dar vad rezultatele . lumea pleaca din ro ca e nasol ( nu pentru toti ) si e nasol nu din vina ungurilor sau a martienilor ci din vina romanilor .
ps: in privinta felului cum primesc romanii pe ,, fratii ” lor . am si io o mie de ,, frati ” din rm care imi spuneau ca sunt moldoveni si ca romanii sunt hoti si tigani . diferenta dintre romani si basarabeni e ca romanii mai se uita si la defectele lor ( vorbesc la modu general ) da basarabenii cum deschid plicu incep sa idolatrizeze : noi suntem cinstiti noi nu furma . pe un basarabean pui baza . avem cele mai frumose femei . avem o tara fffff frumoasa etc . …
December 15th, 2009 at 13:36
Moldova ,Tara Romaneasca si Transilvania eu zic ca sunt trei tari distincte atat economic cat si cultural poate nu politic dar asta este
cu parere de rau sau de bine asta e Adevarul
December 15th, 2009 at 14:06
oarecum de acord cu tine Stan…
Cunoscandu-ti defectele si vorbind deschis despre ele, vei sti sa te corectezi.
Problema noastra cu “corectarea” insa, E DEPARTE DE A FI REZOLVATA… dar e clar ca prin asta am facut progrese…
Facand comparatie cum erau romanii in anii ‘90 si cum sunt acum in anii 2000, clar e vorba de un progres. Pai bei oameni buni, comunistilor le-au luat 45 de ani ca sa ne aduca in starea de cacat in care eram la sfarsitul lui ‘89. Si atunci, luand asta in considerare, eu zic ca evolutia noastra din ultimii 20 de de ani e ok. Adica suficient cat e nevoie ca sa ne accepte Uniunea Europeana… ceea ce e mare lucru sa te accepte cea mai selecta uniune din lume !
In fine, ideea era ca e mai bine sa accepti realitatea decat sa te minti pe tine insuti ca totul e minunat, precum fac fratii nostri (eu nu pun ghilimele, chiar ii consider frati).
Mi-aduc aminte de Voronin cand era presedinte =))))))) … vorbea asa frumos despre Moldova incat… (continuarea o aflam in melodia de mai jos):
http://www.youtube.com/watch?v=BBQUiEIsC1U&feature=fvst
December 15th, 2009 at 14:24
“Moldova ,Tara Romaneasca si Transilvania eu zic ca sunt trei tari distincte atat economic cat si cultural”
incearca sa traiesti in prezent si nu in evul mediu baiete
December 24th, 2009 at 16:16
[...] Cum să trăieşti în România, iar asta să nu-ţi ocupe tot timpul? [...]
December 24th, 2009 at 16:20
Fără cuvinte, ca de multe alte ori. Şi totuşi pe lângă toate astea, care ar fi motivul ca un basarabean să facă şcoală în România sau să se mute cu traiul? De ce?
December 24th, 2009 at 21:28
Vlad, parca ai reusit sa le dai gindurilor mele o forma scrisa…Deacord,noi suntem altfel.O bere din partea mea:)