Nunta clişeelor la moldoveni
Of, măi oameni buni, dragi moldoveni! De unde atâtea excese, de unde atâta fast? Cum se explică dorinţa asta de a rupe gura târgului în cea mai săracă ţară din Europa? Bun, înţeleg - te căsătoreşti odată în viaţă. Un argument care ţine de explicaţie pentru mulţi moldoveni. Totuşi, sunt sigur: cei care “au ocazia” să-şi lege destinele de mai multe ori, tot cu multă “eleganţa debordantă” celebrează evenimentul. Păi, se poate, te căsătoreşti numai de două ori în viaţă, numai de trei ori în viaţă şi, desigur, de fiecare dată ULTIMA!
Aici un reportaj făcut de colegii de la PRO TV Chişinău. Remarcabilă veselia moldovenilor, care de altfel sunt oameni veseli şi frumoşi. Mirese de-ţi curg ochii: îmbrăcate extraordinar, machiate cu gust. Şi mirii drăguţi, bine legaţi, bărbaţi dintr-o bucată. Cam aici se termină însă farmecul unei nunţi moldoveneşti. Din păcate, petrecerea nu este petrecere, dar o suită de TREBUIE! Trebuie să ai fotograf, trebuie să ai limuzină, trebuie să ai cameraman, trebuie să ai lăutari sau ansamblu vocal-instrumental, trebuie să te căsătoreşti într-o biserică mare din Chişinău. Nişte “trebuinţe” impuse oarecum de societatea moldovenească. Nişte reguli sociale la care TREBUIE să te înscrii dacă vrei să faci o nuntă. Nunta moldovenească nu se face altfel decât AŞA. Aşa ştiu şi fotografii, şi şoferii de limuzine, şi cameramanii, şi popii, şi cântăreţii. O întreagă industrie bazată pe conformităţi, pe dorinţa “de a fi în rând cu lumea”. Lumea care, oricum, va veni la nuntă şi va comenta: “ce nuntă proastă! N-a fost bună mâncarea, n-a fost bună muzica”.
Ştiaţi că o nuntă în Chişinău costă cel puţin 6 mii de euro? Industria nunţilor din Moldova nu simte criza. O sfidează. Nimeni nu “se zgârceşte” pentru nunta sa, iar asta o ştiu toţi cei angrenaţi în acest business. Aşa că umflă preţurile de căpiezi. Până şi în Bucureşti costurile sunt mai temperate. Un singur exemplu: un prieten din Chişinău mi-a zis că buchetul miresei costă: 50 de euro. Rămâi interzis! Tot acest prieten îmi spunea despre un prieten de-al lui care a fost să cumpere buchetul pentru mireasa sa şi le-a zis florăreselor: “îmi trebuie un bucheţel mai micuţ, mai drăguţ, cu nişte codiţe.” Şmecheria a ţinut, l-a costate vreo 300 de lei. Dacă recunoştea că este pentru o nuntă preţul sărea de vreo 6 ori. La fel este şi în cazul coafurilor. Femeilor, dacă vă coafaţi, nu spuneţi că este pentru nuntă - trebuie să daţi cel puţin dublu.
Şi încă ceva. Nunţile se fac în Chişinău. Numai şi numai în Chişinău. Dacă nu-ţi faci nunta în capitală, păi nu e nuntă! Iar de aici şi scumpetea. Un cerc închis: mirii vor să aibă “o nuntă din poveşti”, “industriaşii nunţilor” ridică preţurile, mirii nu pot să renunţe la anumite convenienţe create de societate, aşa că “se lasă păcăliţi”. Oare cu ce este mai proastă o nuntă făcută departe de Chişinău, oare cu ce e mai proastă o nuntă la care muzica este pusă de un DJ? Oare cu ce e mai proastă o nuntă fără limuzină? Oare cu ce e mai proastă o cununie civilă într-un sat, într-o bisericuţă micuţă dar drăguţă? Nu este mai proastă. Totuşi, cum să faci ruptura. Cum să ieşi din clişeele pe care ţi le-a băgat cu multă iscusinţă societatea noastră moldovenească patriarhală şi profund conservatoare. Nunta se face pentru miri, pentru nuntaşi, pentru părinţi, pentru prieteni: distracţia este cuvântul de ordine şi apoi tradiţiile. Casă de piatră, moldoveni!





July 18th, 2010 at 13:42
Sunt totalmente de acord cu tine, mai ales ca am trecut si eu prin asta, numai ca cel putin limuzina nu am avut si nici nu am vrut
Cred ca stiu de ce ai abordat subiectul asta acuma
July 18th, 2010 at 13:55
Asta pe tine te-a deranjat? Buchetul miresei, limuzina, coafura?
Eu credeam ca ai sa scrii despre legatori, de la care se dusmanesc neamurile (vechi si noi) pentru toata viata, despre banii cersiti de la meseni, mancarea si bautura exagerata, betii… Banii care se iau cu imprumut pentru toate astea.
P.S. Vitalie, iata tu cand te vei insura, sa arati la toata lumea cum vezi tu o nunta frumoasa moldoveneasca
Asta daca vrei sa ai o viata linistita dupa asta
Numai tine un sfat de la soacra (ma rog, daca vrei): sa nu economisesti bani pe florile, rochia si toate accesoriile miresei. Pentru o femeie e important, chiar daca nu va recunoaste, sa aiba toate chitibusurile acestea, asa cum le vrea ea. Nici in gand sa nu incerci sa i le reprosezi
July 18th, 2010 at 14:24
Ruptura se face foarte simplu. Numai sa vrei. Si sa stii cum altfel vrei sa fie, pentru ca multi fac dupa traditie din lipsa de imaginatie. Si dintr-o oarecare lene, piata propune un anumit set de servicii, si tu alegi din ce se da, si ca sa nu fie mai rau, si reesind din ce ai vazut si ti-a placut.
Ca sa faci ceva diferit trebuie sa depui si efort, financiar si logistic.
O spune omul care a depus acest efort.
July 18th, 2010 at 14:44
O prietena de-a mea se casatoreste saptamina viitoare. Nunta o costa mai mult de 10 mii de euro. No comment… Parintii ei imprumuta bani de unde vrei, doar sa o vada impacata… Ea imprumuta bani, “sa nu spuna lumea” ca nunta nu a iesit bine. Doar florile o costa vreo 3-4000 de lei. Iar cei de la restaurant le-au spus un pret in iarna, cind au bronat localul, iar acum - alte preturi…. La mire situatia financiara nu este mai buna, dar face fel si chip sa faca nunta mare. Ca doar “ce o sa spuna lumea”… Doamne, cita prostie la moldoveni…. Dupa nunta nici macar in “luna de miere” nu pleaca… De parca fac nunta pentru rude, nu pentru ei….
July 18th, 2010 at 17:45
Necunoscut. In aceste cazuri sunt incercat de un sentiment de mila. Cazul semnalat de tine ma convinge ca am dreptate cand spun ca suntem niste fricosi cand suntem pusi in fata “vorbii lumii”.
Soacra, despre legatori nu scriu, ca nu ma pricep. In plus, asta este o traditie mult prea veche si prafuita deja. Crede-ma, nunta mea va fi asa cum imi doresc eu, nu cum cred altii ca este bine. PS: merci de sfat.
Lupule, tu zici ca este vorba de lipsa de vointa si lene intelectuala si ai mare dreptate.
Olga, n-ai avut limuzina alba???? Cum ai putut!
July 18th, 2010 at 17:53
fine postul
toate intrebarile catre mirese!
July 18th, 2010 at 18:57
Femeile sunt de vina, au prea multi gargauni in cap !
July 18th, 2010 at 20:03
ce sa zic…nu doar moldovenii au obiceiuri si traditii…iar nunta, intr-adevar, este asa cum ti-o planifici…daca o vreai de 10 mii euro, asa este…iar daca nu-nu…si apropos, se fac nunti ff frumoase si in afara Chisinaului! si cununii tot
July 18th, 2010 at 20:13
Da Vitalie, Iti inchipui?!
Nu am avut limuzina si multe altele care fac parte din “traditiile moldovenesti”
Las’ca faci tu nunta si vei vedea cum e
July 18th, 2010 at 21:59
singura-mi calatorie si experienta in RM (vreo 16 ore cu totul) a fost la o nunta, intr-un raion de granita ce-i drept (adica la tara). eram toti, si mirii si noi, prospat absolventi, n-au avut limuzina, n-au avut cameraman si fotograf (am pasat noi aparatele de la unul la altul), in afara de buchetele miresei si al donsoarei de onoare + lumanarile aduse de la Zalau, au avut doar flori de prin curti si gradini, aduse de nuntasi, iar nunta a fost in curte. mie mi s-a parut f frumos si foarte sincer, sa zic asa. parintii mirilor se vedeau doar a doua oara si oricum locuiau la vreo 400 km distanta unii de altii. Au avut de ales intre Zalau, Buc si locul de bastina al miresei, s-au organizat si ei cum au putut. Mirii oricum nu aveau nici un leu (romanesc sau moldovenesc), ca de’, abia daduseram licenta si pe atunci studentii se focusau mai mult pe studiu si mai putin pe joburi colaterale.
).
Am dansat, am ras, am stat de povesti, iar am dansat, ne-am simtit bine si tot asa (si nu scriu asta doar pt ca ei ar putea citi commentul asta
Singurul neajuns a fost ca majoritatea vinului care mi-a trecut mie prin fata era puternic alcoolizat(vreo 20 de grade) si a trebuit sa beau si din ala si m-a cam durut capul a doua zi pe drumul de intoarcere
July 18th, 2010 at 22:12
Bine scris.
July 19th, 2010 at 11:29
“Cum să ieşi din clişeele pe care ţi le-a băgat cu multă iscusinţă societatea noastră moldovenească patriarhală şi profund conservatoare” - eu aş spune că este vorba mai mult de clişeele unei societăţi liberale şi consumiste. Dacă societatea noastră era “conservatoare” şi “patriarhală” se facea, cel puţin, aşa cum se făcea şi până la 89: în sat, împreună cu familia şi sătenii.
July 19th, 2010 at 12:03
Sunt aproape de opinia Soacrei, dar mai adaug şi eu.
In general ai ţintit să critici tradiţia nunţilor la moldoveni, dar după această critică se regăseşte o fire zgârcită, sau cum se mai spune la moldoveni (ca să nu ofensezi interlocutorul) “strângătoare”. Şi aici voi face o detaliere.
Încep cu pregătirile de nuntă. Nu zic nimic de mire, pentru că unui bărbat îi este important să arate bine şi atât. Mireasa, însă, trebuie să fie CEA MAI!!! Bărbaţii, din firea lor mai puţin responsabilă ca a femeilor, se gândesc la nuntă doar în ajun. Femeile, însă, îşi inchipuie cum vor arăta la nunta proprie mult mai înainte de aceasta. De aceea, este foarte important orice detaliu: pantofi, rochie, coafură, machiaj, colier, cercei şi multe alte chiţibuşuri. Şi nu e de dorit să te zgârceşti la aceste lucruri, chiar dacă în viziunea unui bărbat ele reprezintă o “cheltuială de bani”, deoarece ele sunt foarte importante pentru o femeie şi câteodată te miri cum un astfel de lucru o poate face fericită. E mai greu de înţeles pentru noi, bărbaţii, dar e adevărat 100%.
Buchetul miresei - trebuie să fie ceva deosebit, deoarece cu acest buchet mireasa va petrece toată seara, va poza cu el în fotografii şi cred că nu ai vrea să fie cu unul “ieftin”. Buchetul trebuie să fie şi el perfect şi aici nu e loc pentru economisire de bani. Unica modalitate ar fi să găseşti pe cineva care ia mai puţin pentru aceeaşi calitate.
Cameramani şi fotografi - nu poţi să te lipseşti de ei, pentru că ceea ce fac rămâne ca amintire pentru cuplu şi viitorii urmaşi. Lucrul realizat de ei nici nu se poate compara cu fotografiile făcute de vreun prieten (desigur dacă prietenul nu este fotograf profesionist). Şi crede-mă, este foarte plăcut să revii periodic la fotografiile şi mai ales la înregistrarea video a nunţii şi a cununiei (făcute profesionist)! Îţi aduci aminte de unde ai început, iar asta e foarte important în viaţa de familie.
Limuzinele sunt o chestie de gust, nu sunt obligatorii.
Lăutarii (şi dansatorii - vreo 2 perechi) fac cât jumătate de nuntă, părerea mea. Eu nu îmi închipui o nuntă moldovenească fără lăutari, şi aici nu e vorba de fudulie sau mai ştiu eu ce. O nuntă cu DJ este un trend occidental (desigur dacă e vorba de muzică dance) şi în viziunea mea vorbeşte despre faptul că: 1. mirii uită sau le este ruşine de provenienţă; 2. nu este “cool” şi nu eşti “în rând cu lumea europeană” dacă ai lăutari; 3. nu-ţi place acest gen de muzică, iar în acest caz eşti foarte egoist, pentru că la părinţi cu siguranţă le place.
Cununia religioasă se poate face şi într-o biserică mică şi frumoasă. În cazul dat, pentru credincioşii care recurg la cununie, este mult mai important evenimentul, Taina Cununiei în faţa lui Dumnezeu, decât mărimea bisericii.
Şi în final, locul unde se desfăşoară nunta poate fi şi altul decât Chişinăul, ăsta nu este detaliul cel mai important. Dacă atmosfera este plăcută, mirii (mai ales mireasa, care a obţinut tot ce şi-a dorit la etapa de pregătiri) şi oaspeţii au dispoziţie bună, dacă sunt lăutari şi bucatele sunt gustoase, evenimentul poate avea loc măcar şi într-un orăşel mic sau chiar sat!
Deci, dacă îţi iubeşti viitoarea soţie ar trebui să faci din nuntă un eveniment pe care să nu-l uiţi niciodată. Asta în cazul în care consideri că e pe toată viaţa.
July 19th, 2010 at 12:11
E adevarat ca se face prea mare taraboi, atunci cand merge vorba de organizarea unei nunti. Insa as vrea sa adaug ca nu mai sunt preturile la noi cele mai astronomice, in Marea Britanie de exemplu ca sa faci o nunta cat de cat nu mare si fastuasoa te costa aproximativ 40000 mii euro, da nu toti isi perimt, si respectiv fac o nunta simpla de tot. Insa moldoveanul niciodata nu o sa recunoasca ca el nu isi permite ceva, da o sa se imprumute de peste tot numa sa arate ca el tot poate, asta e..gandire pur moldoveneasca, daca verisoru a avut nunta cu Topa, eu o sa-l chem si pe el si pe suruceanu, sa moara varmiu de siuda
July 19th, 2010 at 13:40
Bine si nu prea:) Sunt de acord cu ceea ce spui, doar ca as fi mult mai recunoscatotr daca ti-ai folosi propriul limbaj si proria exprimare:)
Aia cu cliesee suna mai mult a Mircea Badea:), nu de alta da sunteti rivali dpdv al posturilor la care lucrati:)
July 19th, 2010 at 14:53
Eu sunt femeie si nu imi doresc nunta. Ba mai mult, ma streseaza acest element inutil si extrem de birocratic, parerea mea. Si da, nu mi-am dorit sau visat vreodata in rochie de mireasa. Deci, casatoria mea va constitui posibil un tatuaj pe deget in semn de inel si niste hirtii semnate pentru ca altfel este mai dificil. In rest, imi bag piciorul, vorba moldovanului:)
July 19th, 2010 at 16:15
@E
“politic corect” tu nu eşti doar femeie, ci femeie emancipată. Acestea sunt elementele negative ale democraţiei, dar ăsta e preţul pe care-l plăteşte societatea.
July 19th, 2010 at 17:11
Pfff, faptul ca nu doresc sa-mi pierd timpul cu lucruri care nu ma intereseaza si entuziasmeaza se numeste efect negativ al democratiei, ia tristete…
July 19th, 2010 at 17:52
@E
Ai fi o bună parteneră pentru dl Cojocari
July 19th, 2010 at 19:37
nunta în stil moldovenesc aşa cum o vede şi chiar o simte moldoveanul - n-o vei putea scoate din sângele moldovenilor niciodată. aşa e dat el de la Dumnezeu să nu economisească pe nimic în lumea aceasta dar mai ales pe nunta sa.
July 21st, 2010 at 12:41
hmmm, adevarat si nu pana la urma. Adica, ma rog, cativa ani in urma gandeam la fel (ca sa nu mai zic ca eram foarte sigura ca eu nunta in general n-o sa fac :D), insa cand am inceput sa-mi pun la punct propria nunta am inteles ca in realitate totul e altfel. Daca reusesti sa faci o nunta mai mica, de vreo 40 persoane atunci treaca mearga, dar cand se aduna cateva rude de la mire, cateva de la mireasa, prieteni, colegi de serviciu mai apropiati, prieteni de familie care te-au vazut crescand si care ar vrea si ei sa vina sa-ti zica “casa de piatra” la nunta ta, cativa invitati din partea nasilor … si se aduna 100-150 persoane (si asta-i o nunta moldoveneasca destul de modesta :)) atunci intelegi ca 4000 euro nu te ajuta niiiicicum, chiar daca nu ai pretentii de rochii glamuroase, aranjamente florale sau limuzine!!
) o data in viata. Si s-o faci la nivelul de party dansant, cu 20 prieteni (cu care te vezi oricum din cand in cand la vreun club) nu stiu daca e cea mai buna decizie.
Totusi nunta e (sa dea Dumnezeu!! la toata lumea
Cu alte cuvinte recunosc ca moldovenii nu prea bine isi stabilesc prioritatile in viata, dar totusi nunta… e nunta !!
Casa de piatra tuturor !!!
July 23rd, 2010 at 20:04
Cata, atunci când nu ai după ce să bei apă, oare te ţin curelele de o nuntă de 5 mii de euro? Ei bine, moldovenii spun că da! Mai mult, o demonstrează de fiecare dată.
July 24th, 2010 at 12:20
Moldovenii au o problema cu prioritatile… cred. Nu se gandesc la hm… casa de piatra pentru tineri, cat se gandesc la cum sa le ureze “casa de piatra”.
Nuntile noastre sunt un adevarat balci al desertaciunilor. Si nu sunt sigura ca invitatilor le trebuie toate aceste lucruri. De exemplu, voua va place sa mergeti la nunti moldovenesti? Pentru mine a fost o corvoada de fiecare data. Asa ca argumentul ca nunta o faci pentru rude si prieteni nu stiu daca tine.
Chestia cu dichisul miresei… cu visatul la cum o sa fii mireasa nu mi se pare normala pentru secolul nostru. Eu inteleg, prin evul mediu, sau chiar ceva mai incoace, femeia facea o singura cariera: de sotie si mama.
Si atunci nunta era triumful vietii ei, cununa tuturor eforturilor. Ma rog, si ritualurile aveau sens, fata era luata din casa parintilor, data sotului, toata comunitatea era martor, si ii ajuta sa-si faca o gospodarie, cineva dadea o gaina, alcineva promitea un sac cu grau din viitoarea roada.
Iar acum nunta asa cum se face la noi este un atavism. Tinerii s-au mutat demult impreuna, rochia alba a miresei nu mai are nici un sens simbolic, pentru ca ea deja are si un copil, banii castigati la nunta ajung exact pentru acoperirea cheltuielilor pentru ea, de martori nu este nevoie pentru ca exista oficiile starii civile.