UNIMEDIA a costat 1 milion de euro? Cine se afla in spatele tranzactiei: Filat sau Plahotniuc? Interviu cu foștii acționari ai site-ului

Unimedia

Ceea ce veți citi mai jos este un interviu pe care l-am luat foștilor acționari UNIMEDIA. Exitul lor mi se pare un eveniment important, cel mai important din 2014 in media online – poate chiar in toată media din Republica Moldova. Din păcate, totul a fost tratat superficial de bloggerii de la Chișinău și nu doar de bloggeri. Presa nu a scris mai nimic despre asta. Doar zvonuri, bârfe și glumițe. S-a scris că UNIMEDIA a costat 1 milion de euro. Că Filat este noul proprietar. Hai sa vedem ce zic foștii acționari despre asta. La final, câteva concluzii personale.

Incep direct. Lumea este curioasa: cat a costat UNIMEDIA? Pentru ca nu ati vandut un site, un domeniu, ati vandut un brand important pentru piata media online din Moldova. Asadar, a costat mai mult sau mai putin de un milion… de euro?

Răspundem la fel de direct. Pentru noi, suma e importantă nu atât pentru a satisface curiozitatea publicului, cât pentru motivarea echipelor de tineri antreprenori care stau la dubii dacă merită sau nu să inițieze o afacere în domeniul IT în Republica Moldova. Noi am inițiat UNIMEDIA fără investiții majore. Am pornit nici măcar de la 0, ci de la o datorie de aproape 100 de mii de lei, acumulată în perioada în care compania noastră edita un ziar național pentru tineri. În primul an am lucrat să achităm toate datoriile. În primii 3 ani, niciunul dintre fondatori nu a primit salariu, deși am lucrat întotdeauna cot la cot cu angajații companiei. Iar banii câștigați erau reinvestiți 100% în afacere. Am pornit de la 200 de vizitatori pe zi în 2005 și am ajuns la 130 de mii vizitatori unici pe zi la anunțarea rezultatelor alegerilor pe 1 decembrie și aproape jumătate de milion de vizitatori unici în decembrie 2014. S-a vehiculat cifra de câteva sute de mii de euro și de un milion de euro. Nu putem confirma și nici infirma, având în vedere că există o clauză contractuală, care nu ne permite să facem publică suma. Cert e că exitul pe linia UNIMEDIA este prima tranzacție importantă în media online din Republica Moldova. Pentru dezvoltarea pieței online din țara noastră astfel de exituri sunt absolut necesare. Ele stimulează inițierea de noi start-up-uri.

O alta intrebare directa. Lumea de la Chisinau vorbeste ca in spatele tranzactiei se afla Vlad Filat. Unu, pentru ca Cristian Jardan nu ar avea banii necesari pentru a cumparara UNIMEDIA. Doi, pentru ca Cristian Jardan este un apropiat al lui Filat. Asadar, confirmați sau infirmați informatia ca Filat ar detine de fapt UNIMEDIA?

Credem că nu există vreun politician de la Chișinău, care nu ar fi dorit să dețină UNIMEDIA. Pe parcursul celor nouă ani de la fondare, o dată la 2-3 luni aveam diferite oferte de a vinde proiectul. Multe dintre acestea erau din partea diferitor politicieni. Discuții au fost cu mulți oameni de afaceri din R. Moldova și România. Într-un anumit moment am fost la un pas de o tranzacție, care ar fi transformat UNIMEDIA într-un site de știri pentru tot spațiul românesc. În 2010, am avut un exit parțial de 25% către companiile omului de afaceri din România, Sorin Ovidiu Vântu. Cunoașteți ce a urmat după transformările de la Publika TV. S-a încheiat totul cu răscumpărarea din partea noastră a celor 25% din afacere. A fost o experiență complicată, dar și interesantă, din care noi am învățat multe. Atunci am învățat lecția și am decis că nu vom mai face niciun alt exit parțial, mai ales către persoane apropiate mediului politic. Astfel, am ajuns să facem un exit de 100% pe linia UNIMEDIA către compania deținută de omul de media Cristian Jardan. De cine este el mai apropiat, de unde are banii, care sunt planurile lui de viitor și alte curiozități, cred că e bine să vă spună Cristi, care în ultimul an a fost managerul site-urilor Publika, Canal3 și alte site-uri din GMG. Noi am transmis proiectul pe mâini bune și cu inima împăcată. Cristi are o experiență valoroasă în media online, a coordonat unele dintre cele mai mari site-uri de știri (protv.md, publika.md). Azi, UNIMEDIA este o afacere profitabilă și la un record de audiență. Vom urmări și noi cu atenție cum va evolua proiectul ca afacere, dar și editorial.

De ce ati decis sa vindeti Unimedia? Doar ramaneti in businessul media online cu un site de stiri pe care il dezvoltati de ceva vreme in paralel. Asadar, de ce sa vindeti un brand consacrat si sa incepeti de la zero cu ceva care nu stiti cum si daca o sa mearga?

Întrebarea este foarte bună. Deși pentru unii ar putea părea o decizie pripită, pentru noi exitul UNIMEDIA a fost o decizie bine calculată și necesară. Nu vom intra în toate subtilitățile, dar vă oferim câteva detalii. Din punct de vedere economic, poți să ai o creștere organică și te dezvolți lent împreună cu piața, dar noi suntem oamenii care preferăm să fim trend-setteri și să creăm piața. Respectiv, exitul era necesar pentru a ne putea dezvolta la un alt nivel, pe noi nișe și cu altă viteză. UNIMEDIA este un site de știri generalist. Afacerea e profitabilă, dar pentru noi contează nu doar să scriem despre ce cred politicienii unii despre alții. Respectiv, trecerea de la UNIMEDIA la Agora înseamnă și o trecere la o abordare mult mai profundă a subiectelor. Plus, dacă analizăm tendințele, înțelegem că s-a schimbat modul în care oamenii consumă media, iar piața se duce către mobile și conținut video. UNIMEDIA este azi liderul pieței pentru că în 2007 am intuit schimbările, care se vor produce și am creat acel produs, care este azi cautat. Azi, însă, avem nevoie să intuim ce fel de produs va fi căutat peste 4-5 ani și să-l creăm. E o provocare personală de a ne auto-depăși. Veți vedea acțiunile noastre în 2015 și va fi mai clar ce avem în vedere.

UNIMEDIA nu prea avea publicitate in ultima vreme. Sau daca avea era destul de subtire. Cel putin asta era impresia celor care analizeaza piata media din Moldova. In plus, stim cu totii ca media online moldoveneasca nu produce foarte multi bani. Asadar, cum reusea sa supravietuiasca Unimedia? Din ce resurse? Aveati probleme financiare la UNIMEDIA?

Contabilitatea noastră crede altfel :). Dacă ați intrat acum pe site și vedeți mai puține bannere e din cauza că ianuarie și august sunt lunile în care toate instituțiile media au cele mai mici vânzări. Dar, în general, e bine să știți că 2014 a fost cel mai profitabil an din istoria Interact Media. Nu am încă datele finale, dar estimativ avem în 2014 o cifră de afaceri de cca 200 mii euro și EBITDA de 103 mii euro. În 2014 am achitat cumulativ taxe și impozite la stat de cca 1 milion de lei, dintre care jumătate este TVA. Iar în luna noiembrie și decembrie au existat mai multe cazuri când eram oversold și nu reușeam să livrăm toate comenzile de publicitate. Doar în zilele alegerilor și anunțarea rezultatelor UNIMEDIA a livrat cca 10 milioane de afișări ale bannerelor. În mod normal, avem între 5.5 – 7 milioane de afișări lunar, care se transformă într-o capacitate de livrare de cel puțin 20-30 milioane de afișări ale bannerelor publicitare. O mie de afișări costă între 1 și 4 euro. Mai adăugăm și publicitatea de conținut. Cei care analizează profesionist piața media pot face singuri calculele și știu cât de “subțire” este profitul.

Referitor la Agora. V-ati nisat pe informatii economice si este greu de crezut ca o sa ajungeti la cifrele spectaculoase la care ati ajuns cu UNIMEDIA. Asadar, cum o sa luptati cu brandul din care ati facut exit pentru ca vor exista momente in care veti duce o lupta cu UNIMEDIA?

Nimeni nu poate intra de două ori în aceeași apă. Nici nu ne propunem să transformăm Agora într-o nouă UNIMEDIA. Agora este în primul rând un proiect de dezvoltare economică a Republicii Moldova. Da, sigur că vor fi cazuri când cele două proiecte ar putea concura pe modul în care vor reflecta anumite subiecte. La fel, va fi o concurență și cu celelalte proiecte de pe piață. E ceva firesc și sănătos. Utilizatorii vor decide pe ce site să intre și ce informații să citească. Noi ne propunem să facem un proiect cu un conținut de calitate, nu alergăm azi după rating. Dacă ne va reuși acest lucru, calitatea va aduce în timp și popularitatea proiectului.

Am observat ca dezvoltati site-ul Agora de ceva vreme, iar in noaptea de dupa alegeri ati fost foarte activi pe Agora. Parerea mea, una foarte subiectiva, este ca ati fost mai activi decat pe UNIMEDIA. Asadar, care sunt planurile pentru Agora? Vreti sa-l transformati intr-un site generalist?

Agora nu este și nu va deveni un site generalist. UNIMEDIA e un site social-politic, iar Agora va avea în primul rând accent pe economic. Sigur că vom reflecta și anumite teme politice, care sunt de interes pentru oamenii interesați de afaceri. Și, cel mai important, Agora nu va fi doar un site de știri…

Câteva concluzii. Îmi pare rău că s-a vândut UNIMEDIA. Vânzarea ei, din punctul meu de vedere înseamnă moartea UNIMEDIA. Dacă Filat controlează acest site – comparat de mulți cu Hotnews în România – nu va mai avea credibilitate. Din păcate, acționarii UNIMEDIA nu au putut să combată acest zvon. UNIMEDIA a fost pe vremuri o platformă de exprimare liberă. Pe vremuri UNIMEDIA era locul în care forumiștii luptau online cu balaurul Voronin. Acum a fost vândută. Păcat, păcat. Pentru mine era un simbol!

Comentarii Facebook

comments

Next ArticleCharlie, moldovenii și mitropolitul Valoghea