Litoralul bulgăresc, suprinzător de plăcut. De revăzut! De revizitat!

20160815_160214

Vizitasem de câteva ori Bulgaria, dar nu ajunsesem să văd partea lor de Mare Neagră. Cunosc litoralul din Ucraina, din România, Turcia, Grecia, dar nu fusesem niciodată până acum pe litoralul bulgăresc. Anul acesta l-am testat. Vă rog să nu judecați prea aspru observațiile unui turist, care calcă pentru prima dată pe litoralul Bulgariei. Din păcate(pentru noi, desigur), bulgarii sunt peste români la tot ce înseamnă investiții în litoral. Hoteluri multe și mai bune, infrastructură decentă și, cum altfel, turiști mulți. Câtă frunză și iarbă. Sunt atrași în primul rând de prețurile care nu se compară cu ale noastre. Adică sunt mai mici. Anul acesta, de pildă, turismul le-a crescut spectaculos. Ministrul lor se lăuda cu un număr record de turiști. Rușii, care până acum mergeau în Turcia, s-au orientat spre ”frații slavi”.

Pentru un sejur de 4 nopți am ales zona Nessebar. De ce? Ne-a plăcut hotelul. Pentru că eram mai multe persoane, am optat pentru varianta de apartament. A fost 80 de euro pe noapte. Convenabil. Apartamentele erau spațioase, cu bucătărie. Micul dejun a fost o plăcere, atât pe terasa apartamentului, cât și la restaurantul de pe malul mării.

20160814_194910

Așa arată marea din imediata apropiere a restaurantului. Este o desfătare să îți bei cafeaua sub soarele liniștit și cald, într-o dimineață de august.

20160817_1239441

În zare se văd și alte plaje, hoteluri. Prețurile unui mic dejun erau decente. 5 leva, adică vreo 12 lei de persoană.

20160814_194923

Plaja hotelului arată exact ca în pozele din descriere. Le găsiți pe site-ul lor. Avea însă o mare, o uriașă problemă. Ceva ce ne-a deranjat extrem de mult. Ne-am plâns și responsabililor, dar au dat din umeri, iar noi ne-am dat seama că fusesem… păcăliți. Ca un făcut, nu se poate fără astfel de țepe în concediu. Deci, ideea este că pe o plaja mică se îmbulzeau foarte mulți turiști, care veneau de la multe alte hoteluri din preajmă. Altfel zis, ceea ce trebuia să fie plaja hotelului, era o plaja comună, aglomerată peste măsură. În perioadele de vârf te călcai pe gât. Zona liberă, pentru cearșafuri, era de regulă plină. Cearșaf lângă cearșaf. Nici zona de șezlonguri nu era mai fericită. Dacă te trezeai târziu, prindeai în ultimul rând – departe de mare. Ce-i drept, închirierea era mai ieftină decât la Mamaia. Fără discuții.

IMG-20160817-WA0000

Noroc că sunt al naibii de comod. Stau foarte mult la piscină, unde era liber și plăcut. Îmi scuzați ciudățenia. Așa sunt eu. Mă duc la mare, stau oleacă la plajă și, în rest, la piscină.

20160815_124420

Cum plaja s-a dovedit un fiasco, am decis să căutăm altceva. Altă plajă. Hotelul Casa Real se află în localitatea Sveato Vlas, în imediata apropiere a orașului Nessebar. Așa că am urcat în mașină și ne-am dus spre orașul vechi din Nessebar.

20160815_124544

Ulițele vechi, pietruite, fac din Nessebar un oraș foarte fain. Păcat că bulgarii construiesc exact ca românii, PVC și termopane peste clădiri veche. Căutam un unghi pentru poză, un unghi în care să nu apară nimic modern. Fără mașini, fără termopane, fără clădiri noi. Greu, foarte greu.

20160815_124757

O panoramă a Nessebarului. Orașul vechi este mai frumos ca în poză. Categoric.

20160815_124454

Se simte lipsa investițiilor adevărate. Bulgaria nu este Grecia. Nici măcar Turcia. Se putea face o bomboană din aceste vestigii. Dar…

20160815_124510

Grecii își vând fiecare piatră. Bulgarii, însă, nu pot pune măcar niște indicatoare cu niște explicații, cu niște legende… Ceva care să-l facă pe turist să-și omoare timpul și să-și deschidă punga. Și bulgarii mai au de crescut.

20160815_144602
În Nessebar am găsit o plajă liberă, fără aglomerația de la hotel. O plajă superbă. Într-o zonă veche a orașului.

20160815_162043

La un moment dat, plaja, marea au început să strălucească. Pietrele din mare păreau mov. O senzație de poveste.

20160815_144607

Totuși, nu uiți că te afli în Balcani. Și aici, ca și la noi, vezi Merțane parcate pe plajă.

20160815_151646

Prânzul a fost splendid. Gustos și cu o panoramă pe care nu o uiți ușor, la 3-4 metri deasupra mării. Păzea! Astfel de cherhanale, care stau atârnate pe stânci, sunt mai scumpe decât alte restaurante.

20160815_160217

Cu mâna pe inimă spun, merită. Mă rog, o singură dată.

20160815_192945

Faleza din Nessebar este cam sărăcăcioasă. Cu ceva dispoziție strânsă pe plaja mirifică reușești să schimbi atmosfera. Apropo, am rămas prizonieri în Nessebar până la ora 12 noaptea. Am nimerit pe 15 august, când se sărbătorea ziua orașului. Așa că străzile principale au fost închise traficului rutier. Focurile de artificii lansate de pe o ambarcațiune, de pe mare, au meritat așteptarea. Au fost foarte spectaculoase.

20160818_151059

Restaurantele(localurile, că e mult spus restaurant) departe de plaje, de zonele turistice erau ieftine. Mult mai ieftine. Categoric mai ieftine ca în România. Patru persoane mănâncă pe săturate de 40-50 de leva. Cam 100 de lei. Am ales să nu mergem la All Inclusive tocmai pentru a putea mânca și ceva diferit față de ceea ce ți se dă în hotel.

20160818_153453

Ne-a atras atenția această chestie. O bombă calorică, dar cu gust bun, un gust mai oriental. Nu am mai văzut așa ceva prin alte părți. Ți se aduce o tigaie încinsă, unde sfârâie carnea, legumele. Cred că au un condiment, ceva… Nu m-am prins bine. Știu doar că mi-a plăcut.

20160818_153458

Interesantă și pâinea lor. Un fel de pâine. De fapt, o turtă cu usturoi și ulei. Foarte sățioasă și gustoasă.

20160815_124450

Merită amintită o particularitate ciudată a drumurilor din Bulgaria. Am mai văzut chestia asta pe undeva, dar nu-mi amintesc unde. Vedeți triunghiurile de pe asfalt? Sunt în poza de mai sus? Amplasate în special înainte de trecerile de pietoni, sunt desenate pe o denivelare destul de mare. Noroc că m-am prins la timp și am evitat să-mi stric mașina. Probabil că doar așa rezolvă problema șoferilor, care nu le dau prioritate pietonilor. Sunt obligați să frâneze.

Autostrăzile lor nu impresionează. Par făcute la repezeală, deși se vede că sunt noi. De pildă, nu au panouri antiorbire între benzi, asfaltul în multe zone este văluros și nu te încumeți să mergi cu 130 la oră. Rămân însă a fi drumuri cu regim de autostradă. Circuli lejer. Așadar, ne depășesc la investițiile în litoral, stau mai bine decât noi și la capitolul autostrăzi. Au aproape 800 kilometri de autostradă. În România sunt 700, însă țara noastră este mult mai mare decât Bulgaria. Cu toate acestea, când te îndepărtezi de litoralul lor și treci prin localități, nu poți scăpa de impresia că sunt mai săraci decât românii. Oare s-o fura mai mult decât la noi? Apropo, am prins cozi uriașe la graniță. Uriașe. Ne-a luat o oră să trecem vama. Când birocrația bulgărească se suprapune pe ineficiența românească, rezultă un dezastru numit vama Giurgiu-Russe. Una peste alta, litoralul bulgăresc este extrem de… vizitabil.

Comentarii Facebook

comments

Next ArticleAnunț de angajare pentru vorbitori de limba rusă în București