Zero km de autostradă în 2022! Unde dispar km de autostradă din promisiuni? Vedeți ce spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu!

La începutul anului, din comunicările Ministerului Transporturilor, din comunicările CNAIR, reieșea că la sfârșitul lui 2021 vom avea aproape 100 de km noi de autostradă.

Cel puțin asta am înțeles noi, presa, din lista de obiective.

Suntem la final de an, am tras linie. Din promisiuni au dispărut vreo 70 de km, iar șoferii români s-au ales cu 30 de kilometri noi de autostradă pe care să circule.
Fac o paranteză importantă!

Problema la ministerul Transporturilor este că nu ai cum să urmărești obiectivele de infrastructură cu același ministru timp de mai mulți ani. Nici măcar timp de un an nu ai cum.

Miniștrii se schimbă într-un ritm amețitor și cu fiecare nou șef de la Transporturi o iei de la capăt.

Inevitabil, fiecare ministru o să-ți spună că asta este situația pe care a primit-o la inaugurare și o să-ți prezinte realizările, promisiunile pentru următorul an.

Tocmai de aceea încerc să depersonalizez instituția respectivă. Încerc să rețin ce spune Ministerul Transporturilor, uneori prin gura ministrului, alteori prin gura secretarilor de stat, în multe cazuri prin comunicate de presă. Asta ca să pot monitoriza proiectele de infrastructură și să aflu de ce întârzie atât de mult.

Închei paranteza lungă, dar necesară.

Am făcut un interviu cu Sorin Grindeanu.

Ministerul Transporturilor, prin gura noului ministru, Sorin Grindeanu, nu vrea să vorbească despre ”greaua moștenire”. Așadar, nu știm unde au dispărut cei 70 de km.

Dar știm ce ne așteaptă în 2022?

Cu ceva noroc vom avea o singură autostradă de vreo 14 de km de la Sibiu până la localitatea Boița, spune Sorin Grindeanu.

Doar că, din experiența mea, când se vorbește despre ”speranță” sau despre ”noroc” – șansa să se termine lucrarea la timp este aproape nulă. Oficial, pe site-ul CNAIR, Sibiu-Boița are termen de finalizare 2023.

2022 vine cel mai probabil cu 0 kilometri de autostradă.

Lucru pe care ministrul Grindeanu nu l-a negat. Spune: ”nu văd ca viitorul să fie luminos.”

Ne bazăm totuși pe vreo 40 de km de Drum Expres în zona Slatinei. Ne bazăm pe Drumul Expres Brăila – Galați, dar și pe Podul peste Dunăre de la Brăila, ”cel mai mare șantier în execuție din Europa”.

Din interviu veți afla cum vrea să grăbească pregătirea construcției autostrăzii Comarnic-Brașov. Sorin Grindeanu este nemulțumit că studiul de fezabilitate ar fi pe 4 ani.

De la ministrul Transporturilor o să aflați și de ce există întârzieri la Autostrada Moldovei, A7, unde nu avem un câștigător al licitației?

În ce situație ar putea să falimenteze Tarom, care se află pe buza prăpastiei?

Când vin primele trenuri noi în România? (Vă șoptesc, la vară.)

Dar și ce investiții record anunță pentru anul următor?

Apropo de investițiile record.

Bani sunt foarte mulți. Ministrul Transporturilor spune că numai din fonduri europene ar putea avea un buget record de vreo 9 miliarde de lei. Ca să înțelegeți cât de mare este suma. În 2020 bugetul Ministerului Transporturilor a fost de vreo 11 miliarde de lei.

Veșnica provocare este ca ministerul să aibă capacitatea să folosească aceste fonduri europene, să le atragă, să deschidă șantiere.

Ministrul Sorin Grindeanu nu a putut să-mi spună, de pildă, pe câți km de autostradă se va lucra de anul viitor ori cel puțin pe câți km vom avea semnate contracte.

Mi-a dat doar câteva exemple pe care le rețin:
Autostrada A7: Ploieşti – Buzău, Buzău – Focşani, Focşani – Bacău.
Autostrada A8: ”capetele sale”, adică câțiva km la Târgu-Neamț și câțiva km la Iași.

La sfârșitul anului viitor voi întreba din nou ministerul Transporturilor ce se întâmplă cu aceste proiecte care trebuie să înceapă?
Vedem atunci ce îmi va răspunde ministrul, oricare va fi el.

Lasă un răspuns